Abstract
W artykule skoncentrowano się na wyjaśnieniu pojęcia „gospodarstwo domowe” w ujęciu ekonomicznym i socjologicznym, a także wyraźnym rozgraniczeniu go od terminu „rodzina”. W dalszej części artykułu omówiono istotę i zakres działania gospodarstw domowych, analizując ekonomiczne i społeczne funkcje w nich realizowane. Ponieważ sfera badań dotyczącą uwarunkowań konsumpcji w wymiarze mikrospołecznym jest ważna, dlatego omówiono podstawowe czynniki określające potrzeby gospodarstw domowych. Determinanty kształtujące zachowanie konsumenta przeanalizowano, dokonując ogólnego podziału czynników na dwie grupy: czynniki wewnętrzne, które są bezpośrednio związane z członkami gospodarstwa domowego, oraz zewnętrzne, stanowiące jego otoczenie. Ze względu na to, że podstawowe sfery działania gospodarstw domowych, takie jak: zarobkowanie, wydatkowanie czy konsumpcja, nie występują jednocześnie w nich wszystkich i – mimo wielu cech wspólnych – gospodarstwa domowe nie stanowią jednolitej zbiorowości, rozróżniono ich typy według różnych kryteriów, a następnie omówiono strukturę polskich gospodarstw domowych z wykorzystaniem danych pochodzących z Narodowego Spisu Powszechnego z 1988 r. i 2002 r.
Recommended Citation
Zalega, T. (2007). Gospodarstwo domowe jako podmiot konsumpcji. Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski, 2007(1), 7-24. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/sim/vol2007/iss1/1
First Page
7
Last Page
24
Page Count
17
Publisher
University of Warsaw