•  
  •  
 

Abstract

Artykuł zawiera analizę niektórych wskaźników dotyczących działania systemów edukacyjnych w latach 2000-2005 w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej. Przedstawiono w nim roczne nakłady na edukacje w przeliczeniu na ucznia/studenta według poziomu kształcenia oraz względne proporcje publicznych i prywatnych nakładów na edukację. W dalszej części tekstu dokonano analizy populacji, która ukończyła gimnazja, szkoły średni i wyższe, aby następnie przedstawić procentowy udział ludzi młodych według grup wiekowych uczących się i nieuczących się, a w tej grupie w podziale na pracujących i niepracujących. Następnie omówiono stopę bezrobocia według poziomu wykształcenia. W ostatniej części artykułu przedstawiono warunki pracy uczniów i nauczycieli, analizując przeciętną wielkość klas w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz czas nauki w roku szkolnym, a także wynagrodzenie nauczycieli z piętnastoletnim stażem pracy – roczne i w przeliczeniu na godzinę nauczania, a także omówiono osiągnięcia edukacyjne na podstawie przeprowadzonego w 2003 roku badania wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie kluczowych kompetencji, takich jak: czytanie, matematyka, czytanie ze zrozumieniem oraz PISA w zakresie matematyki.

First Page

74

Last Page

90

Page Count

16

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS