•  
  •  
 

Tytuł

Konsumpcja kolaboratywna jako nowy trend konsumencki

Słowa kluczowe

alternatywne trendy konsumpcyjne konsumpcja kolaboratywna gospodarstwa domowe,zachowania konsumpcyjne

Abstract

The purpose of this article is to demonstrate that young people living in large Polish cities are distrustful of sharing different goods with strangers, and therefore, they are much more likely to benefit from collaborative consumption when they know the people with whom they make the transaction. Furthermore, the article is an attempt to show that financial reasons are one of the key factors for young people to participate in collaborative consumption. The structure of the article is as follows. The presentation of the concept of collaborative consumption and its basic forms is followed by a discussion about different tools supporting the development of collaborative consumption and the meaning of trust in such an alternative consumer trend. The next section of the article presents research methodology and a brief description of the study sample. Subsequently, the analysis focuses on collaborative consumption in the buying behavior of young people living in big Polish cities and on the most important factors influenacing the participation of the respondents in this alternative consumer trend. The article ends with a summary of the discussion and major conclusions.

Abstrakt

Celem artykułu jest wykazanie, że młodzi ludzie zamieszkujący duże miasta Polski są nieufni w stosunku do współdzielenia dóbr z nieznajomymi, a co za tym idzie, zdecydowanie chętniej korzystają z konsumpcji kolaboratywnej, gdy znają osoby, z którymi dokonują transakcji. Ponadto w artykule podjęto się próby wykazania, że jednym z kluczowych motywów uczestniczenia młodych ludzi w konsumpcji kolaboratywnej są względy finansowe. Struktura artykułu jest następująca. Po wyjaśnieniu pojęcia konsumpcji kolaboratywnej i jej podstawowych form, skoncentrowano się na omówieniu zjawiska i narzędzi wspierających rozwój konsumpcji współpracującej oraz istoty zaufania do tego alternatywnego trendu konsumenckiego. Po omówieniu metodologii badania oraz krótkim opisie próby badawczej, skoncentrowano się na analizie konsumpcji współpracującej w zachowaniach nabywczych ankietowanych konsumentów, a w szczególności na stosunku ludzi młodych, zamieszkujących duże miasta Polski, do konsumpcji kolaboratywnej oraz najistotniejszych czynników kształtujących uczestnictwo respondentów w tym nowym trendzie konsumenckim. Podsumowanie rozważań i ważniejsze wnioski kończą niniejszy tekst.

First Page

7

Last Page

32

Page Count

25

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2013-10-30

Share

COinS