Tytuł
Magiczne zwierciadło korporacji. Rola narracji biograficznej lidera w kształtowaniu tożsamości przedsiębiorstwa
Abstract
Podstawowym celem analizy jest zarysowanie wpływu biograficznych mitów założycielskich na kształtowanie wizerunku korporacji i jej lidera w kontekście ich otoczenia rynkowego: konsu- mentów oraz konkurencyjnych podmiotów. Istotnym elementem rozważań jest również spraw- dzenie występowania w biografiach self-made manów odniesień do wartości uznawanych za kluczowe dla klasycznie pojmowanego etosu kapitalistycznego oraz ich wpływu na wizerunek korporacji. W tym kontekście celem autora jest prześledzenie występujących w narracjach biograficznych deklaracji wartości; ich związku z klasycznym etosem przedsiębiorczości, ich przemianami w czasie, archetypami wyróżnianymi w zarządzaniu humanistycznym oraz amerykańską kulturą kapitalizmu charakteryzującą się dążeniem do niezależności i innowa- cyjnością metod zarządzania. Istotnym celem prezentowanych badań jest również zwrócenie uwagi na rolę mitu założycielskiego korporacji w okresie kryzysu zagrażającego jej stabilności, gdy niezbędne okazuje się uwiarygodnienie i wzmocnienie przywództwa.
Abstrakt
Artykuł jest próbą refleksji nad zjawiskiem mitów założycielskich konstruowanych w biogra- fiach wybitnych menedżerów i założycieli ważnych dla gospodarki amerykańskiej przedsię- biorstw. Dobór postaci i tworzonych przez nich narracji został podyktowany wyróżniającą ich cechą bycia self-made manem oraz prowadzeniem działalności w najbardziej innowacyjnych branżach gospodarki USA.
Keywords
self-made man, innovation, corporation, myth, identity
Słowa kluczowe
self-made man,innowacyjność,korporacja,mit,tożsamość
Recommended Citation
Szukała, M. (2014). Magic Mirror of Corporation. The Significance of the Leader Autobiographical Story in the Process of Creating the Identity of the Organization. Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski, 2014(1), 138-149. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/sim/vol2014/iss1/12
First Page
138
Last Page
149
Page Count
11
Publisher
University of Warsaw