•  
  •  
 

Tytuł

Analiza wpływu lokalizacji stacji metra warszawskiego na ceny mieszkań na przykładzie dzielnicy Ursynów w Warszawie

Słowa kluczowe

hedonistyczny model cen,ceny mieszkań,wpływ metra,odległość od stacji metra

Abstract

The Warsaw metro plays a key role in the public transport system of the capital: on the one hand, it significantly reduces travel time from peripheries of city to the centre, and on the other hand it makes it easier to commute inside the city. Therefore one could expect that the positive aspects of metro existence should be capitalized by the nearby property values. The purpose of this article is to present the results of an empirical analysis on the impact of the Warsaw metro stations (I line) location on property prices, based on the primary residential market of Ursynów district (Warsaw). The main hypothesis assumes that the distance of a property from the subway station negatively affects a property price. To examine this relationship a hedonic pricing model is applied. Moreover, instead of the traditional approach to measure the distance with the Euclidean metric, the distance between the metro station and the property is measured with the use of GPS module. The results confirm the research hypothesis, showing that an increase of 1 km in the distance between the metro station and the real estate leads to the decline in the property price by approximately 172 PLN/m2 or 2.35%.

Abstrakt

Metro warszawskie pełni kluczową funkcję w układzie komunikacji zbiorowej stolicy: z jednej strony znacząco skraca czas podróży z dzielnic peryferyjnych Warszawy do Centrum, z drugiej zaś – ułatwia przemieszczanie w samym sercu miasta. Należy zatem oczekiwać, że pozytywny aspekt bliskości metra powinien zostać skapitalizowany przez wartość okolicznych nieruchomości. Celem artykułu jest przedstawienie wyników badania empirycznego, polegającego na analizie wpływu lokalizacji stacji metra warszawskiego (I linia) na ceny nieruchomości mieszkalnych, na przykładzie rynku pierwotnego dzielnicy Ursynów (Warszawa). Hipoteza główna pracy zakłada, że wzrost odległości lokalu mieszkalnego od stacji metra negatywnie wpływa na cenę nieruchomości. Do zbadania tej zależności wykorzystano hedonistyczny model cen. Ponadto, do pomiaru odległości stacji metra od nieruchomości – zamiast tradycyjnie wykorzystywanej odległości euklidesowej – posłużono się modułem GPS. Wyniki potwierdzają hipotezę badania, wykazując, że wzrost odległości lokalizacji mieszkania od stacji metra o 1 km powoduje na badanym obszarze spadek ceny nieruchomości o ok. 172 zł/m2 lub 2,35%.

First Page

145

Last Page

155

Page Count

10

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2016-05-30

Share

COinS