Tytuł
Znaczenie kosztów transakcyjnych dla ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw
Słowa kluczowe
koszty transakcyjne,zagraniczna ekspansja,niepewność,dystans psychiczny
Abstract
The article analyses the transaction cost influence on enterprises international expansion. Enterprises do not separate transaction costs and often are not fully aware of their value. However this cost category may highly influence the outcome of their international expansion. It depends on factors connected with bounded rationality, opportunism, assets specificity, uncertainty and transaction frequency. The influence of these factors becomes more severe as the enterprise enters foreign markets. The main reasons responsible for transaction costs’ growth seem to be connected with increasing psychic distance and growing uncertainty of operating in foreign markets. Transaction cost are highly associated with often analyzed expansion barriers as overcoming these barriers incurs bearing high transaction cost.
Abstrakt
Autorka analizuje rolę, jaką odgrywają koszty transakcyjne w zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Koszty transakcyjne nie są wyodrębniane w przedsiębiorstwach i często zarządzający nie uświadamiają sobie ich wysokości. Tymczasem kształtowanie tej kategorii kosztów może wpływać na wynik ekspansji. Jest ono uzależnione od czynników związanych z ograniczoną racjonalnością podmiotów, oportunizmem, specyficznością zaangażowanych aktywów, niepewnością i częstotliwością zawierania transakcji. Oddziaływanie tych czynników staje się silniejsze, gdy przedsiębiorstwo wchodzi na rynek zagraniczny. Głównych źródeł wzrostu kosztów transakcyjnych można upatrywać w rosnącym dystansie psychicznym oraz w większej niepewności prowadzenia działalności na rynku zagranicznym. Koszty transakcyjne są silnie związane z często analizowanymi barierami rozwoju ekspansji, ponieważ ich pokonywanie wymaga ponoszenia wysokich kosztów.
Recommended Citation
Bentkowska, Katarzyna
(2016)
"Transaction cost in enterprises’ international expansion,"
Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski: Vol. 2016:
Iss.
1, Article 2.
Available at:
https://press.wz.uw.edu.pl/sim/vol2016/iss1/2
First Page
24
Last Page
35
Page Count
11
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2016-05-30