Tytuł
Strategie rozwoju modeli biznesowych on-line w bankowości detalicznej
Abstract
The purpose of the article is to present the current state of development of on-line services in retail banking and to discuss their future development. It covers a high level analysis of functional morphology of on-line banking in view of historical banking channel development. The final study provides a view on key strategies that can be used in the future to foster further development of on-line business models. The strategies are divided into organic growth, partnerships/intermediation and accelerated growth. Concluding remarks point out the leading role of banks in the digitalization of economic systems and support for e-government. They also emphasize the potential for further development of on-line banking towards universal service platforms which provide a secure environment for execution of auditable business transactions between known parties.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie obecnego stanu rozwoju usług on-line w bankowości detalicznej oraz dyskusja ich dalszego rozwoju. Artykuł obejmuje ogólną analizę morfologii funkcjonalnej bankowości on-line w kontekście historycznego rozwoju kanałów w bankowości. Strategie podzielone są na wzrost organiczny, partnerstwo/pośrednictwo oraz przyśpieszony wzrost. W zakończeniu jest wskazana wiodąca rola banków w digitalizacji systemu ekonomicznego oraz wsparcia usług e-administracji (e-government). Podkreślono również potencjał do dalszego rozwoju bankowości on-line w kierunku uniwersalnych platform usługowych, które zapewniają bezpieczne środowisko do realizowania audytowalnych transakcji biznesowych pomiędzy znanymi stronami.
Keywords
on-line banking, digitalization, e-government, on-line strategies, banking, channels, self-service, on-line functionality, business models, strategy development, public-, private partnerships, service platforms, on-line integration, on-line security
Słowa kluczowe
bankowość on-line,digitalizacja,e-administracja (e-government),funkcjonalności,on-line,modele biznesowe,rozwój strategii,partnerstwo publiczno-prawne,platformy usługowe,integracja on-line,bezpieczeństwo on-line
Recommended Citation
Kotarba, M. (2018). Strategies for Developing On-Line Business Models in Retail Banking. Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski, 2018(2), 90-104. https://doi.org/10.7172/1733-9758.2018.27.8
First Page
90
Last Page
104
Page Count
14
DOI
10.7172/1733-9758.2018.27.8
Publisher
University of Warsaw