Tytuł
Pozytywne relacje interpersonalne a dzielenie się wiedzą w zespołach menedżerów najwyższego szczebla
ORCID
Aldona Glińska-Neweś: 0000-0002-5415-1563
Agnieszka Sopińska: 0000-0002-8421-3227
Alicja Łuka: 0000-0002-9171-9891
Abstract
The aim of the article is to determine the relatedness between the quality of interpersonal relationships, measured by the level of their positivity, with knowledge sharing among members of the top management teams (TMT). The analyses primarily concerned the relatedness between interpersonal relationships and a) the declared individual tendency to share knowledge, b) the motives of knowledge sharing among members of the surveyed teams, c) the forms of knowledge sharing. The empirical basis of the article is a CATI research on a sample of 123 managers who are members of decision-making teams in the furniture industry in Poland. The results obtained suggest that knowledge sharing within management teams is related to the level of positive interpersonal relationships of their members. These relationships strengthen the intrinsic motivation to share knowledge, reducing the importance of extrinsic motivators, as well as foster informal and direct forms of knowledge sharing, reducing the importance of institutionalized forms.
Abstrakt
Celem artykułu jest określenie związku jakości relacji interpersonalnych, mierzonych poziomem ich pozytywności, z dzieleniem się wiedzą przez członków zespołów menedżerskich najwyższego szczebla (TMT). Analizie poddano przede wszystkim związek relacji interpersonalnych z a) deklarowaną indywidualną skłonnością do dzielenia się wiedzą, b) motywami, jakimi w dzieleniu się wiedzą kierują się członkowie badanych zespołów, c) stosowanymi formami dzielenia się wiedzą. Podstawą empiryczną artykułu jest badanie przeprowadzone metodą CATI na próbie 123 menedżerów wchodzących w skład zespołów podejmujących decyzje strategiczne w przedsiębiorstwach branży meblarskiej w Polsce. Wyniki badania sugerują, że dzielenie się wiedzą w zespołach menedżerskich pozostaje w związku z poziomem pozytywnych relacji interpersonalnych ich członków. Relacje te wzmacniają wewnętrzną motywację do dzielenia się wiedzą, obniżając znaczenie motywatorów zewnętrznych, a także sprzyjają nieformalnym i bezpośrednim formom dzielenia się wiedzą, obniżając znaczenie form zinstytucjonalizowanych.
Keywords
positive interpersonal relationships, knowledge sharing, motivation, top management teams
Słowa kluczowe
pozytywne relacje interpersonalne,dzielenie się wiedzą,motywacja,zespoły menedżerskie najwyższego szczebla
Recommended Citation
Glińska-Neweś, A., Sopińska, A., & Łuka, A. (2020). Positive interpersonal relationships and knowledge sharing in top management teams. Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski, 2020(1), 21-33. https://doi.org/10.7172/1733-9758.2020.32.2
First Page
21
Last Page
33
Page Count
12
DOI
10.7172/1733-9758.2020.32.2
Publisher
University of Warsaw