Tytuł
Podejście do bojkotów konsumenckich młodych konsumentów pokolenia Y w Polsce i Francji
ORCID
Małgorzata Szwed: 0000-0002-8138-4733
Abstract
Young consumers are watching closely the activities of brands on the market and increasingly express their dissatisfaction by participating in consumer boycotts. This article focuses on showing the phenomenon of consumer boycotts through the prism of generation Y representatives in Poland and France. In the first part, the notion of consumer boycotts is explained and the characteristics of generation Y are presented, taking into account the differences between Poland and France. Then the results of quantitative research (CAWI), which concerned the willingness to get involved and forms of participation of young consumers from France and Poland in consumer boycotts, are presented. The analysis of the results showed that French students declare greater willingness to participate in boycotts than Polish ones. The main reason for participation for the French is that the boycott concerns an important issue, and for the Poles, that it concerns them personally. No significant differences have been shown as regards the preferred forms of participation in boycotts.
Abstrakt
Młodzi konsumenci uważnie przyglądają się aktywnościom marek na rynku i coraz częściej wyrażają swoje niezadowolenie przez udział w bojkotach konsumenckich. Niniejszy artykuł skupia się na pokazaniu zjawiska bojkotów konsumenckich przez pryzmat przedstawicieli pokolenia Y w Polsce i Francji. W pierwszej części wyjaśniono pojęcie bojkotów konsumenckich, przedstawiono charakterystykę pokolenia Y z uwzględnieniem różnic dla Polski i Francji. Następnie zaprezentowano wyniki badania własnego (CAWI), które dotyczyło chęci zaangażowania się oraz form udziału młodych konsumentów z Francji i Polski w bojkotach konsumenckich. Analiza wyników pokazała, że francuscy studenci deklarują większą chęć uczestnictwa w bojkotach niż polscy. Główną przyczyną udziału jest dla Francuzów to, że bojkot dotyczy ważnej sprawy, a dla Polaków, że sprawa dotyczy ich osobiście. Nie wykazano istotnych różnic w zakresie preferowanych form udziału w bojkotach.
Keywords
boycott, consumer behaviours, generation Y, young customers, Poland, France
Słowa kluczowe
bojkot,zachowania konsumentów,pokolenie Y,młodzi konsumenci,Polska,Francja
Recommended Citation
Szwed, M. (2020). Consumer Boycotts in Perspectives of Young Consumer of Generation Y in Poland and France. Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski, 2020(1), 81-93. https://doi.org/10.7172/1733-9758.2020.32.7
First Page
81
Last Page
93
Page Count
12
DOI
10.7172/1733-9758.2020.32.7
Publisher
University of Warsaw