Tytuł
Strategie cenowe – analiza porównawcza nieeksportujących przedsiębiorstw i intensywnych eksporterów na przykładzie polskich MŚP
ORCID
Adam Oleksiuk: 0000-0003-1796-8125
Słowa kluczowe
polityka cenowa,strategie cenowe,polskie MŚP,nieeksportujące przedsiębiorstwa,intensywni eksporterzy
Abstract
The research aim of the paper is to verify the differences with regard to the pricing strategies being implemented among non-exporting enterprises and intense exporters based on the example of Polish SMEs. The study presented was conducted between May – June 2019 on a representative sample of Polish SMEs created after 2004: non-exporters and exp orters with a min. 25% share of exports in the total sales. The research method applied is computer assisted web interviewing (CAWI) and computer assisted telephone interviewing (CATI). The total count of the sample is 240 businesses, randomly selected from a database which contains 2969 Polish companies. The study emphasizes that between exporting companies and non-exporting companies, there are differences in the pricing strategy application. Exporting enterprises more frequently have a differentiated pricing policy. No significant connection between the pricing strategy and the quality strategy was observed, both among non-exporting enterprises and intense exporters.
Abstrakt
Celem badawczym artykułu jest zweryfikowanie różnic w zakresie strategii cenowych wdrażanych wśród przedsiębiorstw nieeksportujących i intensywnych eksporterów na przykładzie polskich MŚP. Prezentowane badanie przeprowadzone w okresie maj–czerwiec 2019 r. na reprezentatywnej próbie polskich MŚP utworzonych po 2004 r.: nieeksportujących oraz eksporterów o min. 25% udziale eksportu w całości sprzedaży. Zastosowana metoda badawcza to wywiad przy wykorzystaniu ankiet w internecie (CAWI) oraz wspomagane wywiady telefoniczne (CATI). Łączna liczebność próby to 240 przedsiębiorstw, wylosowanych z bazy danych liczącej 2969 polskich firm. W artykule podkreślono, że między firmami intensywnymi eksportami i firmami nieeksportującymi istnieją różnice w stosowaniu strategii cenowej. Intensywni eksporterzy częściej prowadzą zróżnicowaną politykę cenową. Nie zaobserwowano istotnego związku między strategią cenową a strategią jakościową, zarówno wśród nieeksportujących przedsiębiorstw, jak i intensywnych eksporterów.
Recommended Citation
Oleksiuk, Adam
(2021)
"Pricing Strategies – Comparative Analysis of Non-Exporting Enterprises and of Intense Exporters Based on the Example of Polish SMEs,"
Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski: Vol. 2021:
Iss.
1, Article 1.
DOI: 10.7172/1733-9758.2021.34.1
Available at:
https://press.wz.uw.edu.pl/sim/vol2021/iss1/1
First Page
5
Last Page
17
Page Count
12
DOI
10.7172/1733-9758.2021.34.1
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2021-06-30