Tytuł
Wpływ stosowania idei społecznej odpowiedzialności na wyniki finansowe – ocena istotności statystycznej na przykładzie przedsiębiorstw działających w Polsce
ORCID
Beata Mirowska: 0000-0001-9878-4701
Słowa kluczowe
CSR,CFP,interes społeczny,wynik finansowy
Abstract
Currently, the ideas of social responsibility are widely used in business management, and became important criteria of their assessment, at the same time there is a cognitive gap in area of the impact of CSR on the financial results of companies. The purpose of this article is to try to answer the following questions: is the pursuit of companies’ policies focused on corporate social responsibility CSR (Corporate Social Responsibility) influences the financial results CFP (Corporate Financial Performance)? Attempting realization of taken assumption, the following hypothesis is taken, there is a statistically significant relationship between the use of CSR and financial results of enterprises. In the article special attention is given to the impact of CSR on the net result, return on assets and return on sales, because those are the basic indicators identifying the company’s financial condition. The results of the study indicate opublikowathat statistically CSR does not have a significant impact on the value of the financial result, as well as on return on assets and return on sales.
Abstrakt
Idee odpowiedzialności społecznej są obecnie powszechnie wykorzystywane w zarządzaniu przedsiębiorstwami i stają się istotnym kryterium ich oceny. Jednocześnie istnieje luka poznawcza w zakresie oceny wpływu CSR na wyniki finansowe firm. Celem niniejszego artykułu jest próba udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy prowadzenie przez spółki polityki ukierunkowanej na społeczną odpowiedzialność, tzw. CSR (ang. Corporate Social Responsibility), ma wpływ na wyniki finansowe, tzw. CFP (ang. Corporate Financial Performance). Podejmując próbę realizacji założeń, przyjęto hipotezę, że występuje istotna statystycznie zależność między stosowaniem CSR a wynikami finansowymi przedsiębiorstw. W artykule szczególną uwagę poświęcono wpływowi CSR na kształtowanie się wyniku netto oraz dwóch wskaźników rentowności – aktywów oraz sprzedaży, ponieważ są one bazowymi wskaźnikami, identyfikującymi kondycję finansową spółki. Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że statystycznie CSR nie ma istotnego wpływu na kształtowanie się wyniku finansowego oraz wskaźniki rentowności.
Recommended Citation
Mirowska, Beata
(2021)
"Impact of applying the idea of social responsibility on financial results – assessment of statistical significance on the example of enterprises operating in Poland,"
Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski: Vol. 2021:
Iss.
1, Article 5.
DOI: 10.7172/1733-9758.2021.34.5
Available at:
https://press.wz.uw.edu.pl/sim/vol2021/iss1/5
First Page
61
Last Page
74
Page Count
13
DOI
10.7172/1733-9758.2021.34.5
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2021-06-30