•  
  •  
 

Tytuł

Współczesne mechanizmy aukcyjne na potrzeby rynku mediowego

ORCID

Joanna Rachubik: 0000-0002-8796-4720

Dorota Mirowska-Wierzbicka: 0000-0003-4497-415X

Wojciech Zawadzki: 0000-003-1968-0360

Maciej Wilamowski: 0000-0001-8478-572X

Krzysztof Fiok: 0000-0001-5711-1498

Wojciech Maciejewski: 0000-0001-9825-3943

Mateusz Szczurek: 0000-0001-8426-1547

Abstract

Online advertising is one of the most dynamically developing forms of advertising in the Polish market. This paper aims to review existing auction mechanisms for pricing and selling online advertisements. The analysis of the available solutions, including their advantages and disadvantages, such as usefulness in determining the advertisers’ willingness to pay, allows for the indication of practical recommendations for the use of specific auction mechanisms for the media market in Poland. The presented solutions can be considered an alternative to the traditional method of concluding purchase/selling transactions of advertising space.

Abstrakt

Reklama internetowa jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się form reklamy na rynku polskim. W artykule dokonano przeglądu koncepcji wykorzystania mechanizmów aukcyjnych na potrzeby sprzedaży reklam internetowych. Analiza dostępnych rozwiązań, w tym ich wad i zalet, takich jak przydatność w ustalaniu gotowości do zapłaty reklamodawców, pozwala na wskazanie praktycznych rekomendacji dotyczących zastosowania konkretnych mechanizmów aukcyjnych dla rynku mediowego w Polsce jako alternatywy dla tradycyjnego sposobu zawierania transakcji kupna/sprzedaży przestrzeni reklamowych.

Keywords

advertising, auction, media market, media

Słowa kluczowe

reklama, aukcja, rynek mediowy, media

First Page

61

Last Page

75

Page Count

15

Received Date

19.09.2021

Accept Date

10.12.2021

DOI

/10.7172/1733-9758.2021.35.5

JEL Code

D44, M37

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS