Tytuł
Współczesne mechanizmy aukcyjne na potrzeby rynku mediowego
ORCID
Joanna Rachubik: 0000-0002-8796-4720
Dorota Mirowska-Wierzbicka: 0000-0003-4497-415X
Wojciech Zawadzki: 0000-003-1968-0360
Maciej Wilamowski: 0000-0001-8478-572X
Krzysztof Fiok: 0000-0001-5711-1498
Wojciech Maciejewski: 0000-0001-9825-3943
Mateusz Szczurek: 0000-0001-8426-1547
Abstract
Online advertising is one of the most dynamically developing forms of advertising in the Polish market. This paper aims to review existing auction mechanisms for pricing and selling online advertisements. The analysis of the available solutions, including their advantages and disadvantages, such as usefulness in determining the advertisers’ willingness to pay, allows for the indication of practical recommendations for the use of specific auction mechanisms for the media market in Poland. The presented solutions can be considered an alternative to the traditional method of concluding purchase/selling transactions of advertising space.
Abstrakt
Reklama internetowa jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się form reklamy na rynku polskim. W artykule dokonano przeglądu koncepcji wykorzystania mechanizmów aukcyjnych na potrzeby sprzedaży reklam internetowych. Analiza dostępnych rozwiązań, w tym ich wad i zalet, takich jak przydatność w ustalaniu gotowości do zapłaty reklamodawców, pozwala na wskazanie praktycznych rekomendacji dotyczących zastosowania konkretnych mechanizmów aukcyjnych dla rynku mediowego w Polsce jako alternatywy dla tradycyjnego sposobu zawierania transakcji kupna/sprzedaży przestrzeni reklamowych.
Keywords
advertising, auction, media market, media
Słowa kluczowe
reklama, aukcja, rynek mediowy, media
Recommended Citation
Rachubik, J., Mirowska-Wierzbicka, D., Zawadzki, W., Wilamowski, M., Fiok, K., Maciejewski, W., & Szczurek, M. (2021). Modern Auction Mechanisms for the Media Market. Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski, 2021(2), 61-75. https://doi.org//10.7172/1733-9758.2021.35.5
First Page
61
Last Page
75
Page Count
15
Received Date
19.09.2021
Accept Date
10.12.2021
DOI
/10.7172/1733-9758.2021.35.5
JEL Code
D44, M37
Publisher
University of Warsaw