•  
  •  
 

Tytuł

Optymalna teoria opodatkowania inwestycji w kapitał ludzki i rola rodziny

ORCID

Sylwia Radomska: 0000-0002-0898-6690

Słowa kluczowe

optymalne opodatkowanie kapitału ludzkiego,pożyczki ze spłatą zależną,od dochodów,subsydia edukacyjne

Abstract

Purpose: Parents spend more than half of all education expenditures on children’s education, thus the role of the family cannot be omitted in determining the optimal educational policy. The main aim of the article is to present economic literature on optimal taxation with human capital, focusing on studies concerning the impact of the family (parents) on the investment in children’s human capital. Design/Methodology/Approach: Insights from two workhorses are reviewed: the RAMSEY approach and the MIRRLEES approach. The literature in the field considers two instruments: Income-Contingent Loans (ICL) and Education Subsidies (ES). Results from theoretical and simulation studies are summarized. Findings: Income-contingent repayment loans can improve welfare, whereas the effects of education subsidies may be positive only under some assumptions. Research limitations/Implications: The MIRRLEES approach is a relatively new strand of literature and due to numerically complexity all researches analyze only partial-equilibrium models with simple set-up (without altruistic families/ fertility decisions/ pension systems). Originality/value: The article provides guidance for policymaker and decision-makers regarding optimal higher education systems and financial support systems for students.

Abstrakt

Cel: ponad połowę wszystkich wydatków na edukację dzieci pokrywają rodzice, dlatego też nie można pominąć roli rodziny w ustalaniu optymalnej polityki edukacyjnej. W artykule przedstawiono literaturę dotyczącą optymalnego opodatkowania kapitału ludzkiego, skupiając się na badaniach dotyczących wpływu rodziny (rodziców) na inwestycje w kapitał ludzki dzieci. Metodologia: w artykule przedstawiono artykuły dotyczące dwóch głównych podejść podatkowych: podejścia RAMSEY’A i podejścia MIRRLEES’A. W literaturze przedmiotu rozważa się dwa instrumenty: pożyczki uzależnione od dochodu (ICL) i subsydia edukacyjne (ES). Przeanalizowano wyniki badań teoretycznych i symulacyjnych. Wyniki: pożyczki uzależnione od dochodów mogą poprawić dobrobyt, podczas gdy skutki subsydiów edukacyjnych mogą być pozytywne tylko przy pewnych założeniach. Ograniczenia/implikacje badawcze: podejście MIRRLEES’A jest stosunkowo nowym nurtem literatury i ze względu na złożoność numeryczną wszystkie badania analizują jedynie uproszczone modele częściowej równowagi (bez rodzin altruistycznych/decyzji o dzietności/ systemów emerytalnych). Oryginalność/wartość: artykuł dostarcza wskazówki dla decydentów i polityków w zakresie ustalania optymalnych systemów edukacji wyższej i systemów wsparcia finansowego dla studentów.

First Page

41

Last Page

57

Page Count

16

DOI

10.7172/1733-9758.2023.39.3

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS