•  
  •  
 

ORCID

Magdalena Brzozowicz 0000-0001-9000-1178

Abstract

Purpose: The main purpose of this study is to identify the determinants of the willingness to pay for handicraft products.

Methodology: In the study the methods of experimental economics were used. In Study 1, a laboratory experiment on a sample of students (N=218) was conducted; the subject of valuation was a voucher for the caricature or portrait. In Study 2, field experiments at shopping centers in Poland were performed, comprising a large and naturally diversified sample of customers (N=1664). In Study 2 participants reported willingness to pay for hand-painted ceramic mugs. In both experiments, the willingness to pay for handicraft products was elicited hypothetically as well as with actual transactions.

Findings: The results indicated that in both studies WTP was higher for participants who liked presented products, as compared to the rest. Important factors influencing WTP values were also the need for the product, financial abilities and information about the artist. Moreover, some sociodemographic characteristics of respondents (sex, age and employment status) significantly affected the willingness to pay for the mugs.

Research implications: The research results allowed for the formulation of some marketing recommendations. Firstly, handicraft products should be properly presented to expose their beauty and aesthetic features. Moreover, the key issue for handicraft creators is to match the design and the price of the products to potential customers. What is more, when advertising a handicraft product, it is worth emphasizing various possibilities of using the product, e.g. the possibility of giving it as a gift.

Originality/value: To the best of the author’s knowledge, this study is the first in which determinants of WTP values for handicraft products are investigated with the usage of both laboratory and field experiments.

Abstrakt

Cel: głównym celem badania jest identyfikacja czynników wpływających na gotowość do zapłaty (WTP) za produkty rękodzielnicze.

Metodologia: w badaniu wykorzystano metody ekonomii eksperymentalnej. W badaniu 1 przeprowadzono eksperyment laboratoryjny na próbie studentów (N=218); przedmiotem wyceny był bon na karykaturę lub portret. W badaniu 2 przeprowadzono eksperymenty terenowe w centrach handlowych w Polsce, obejmujące dużą i naturalnie zróżnicowaną próbę klientów (N=1664). W badaniu 2 uczestnicy raportowali gotowość do zapłaty za ręcznie malowane kubki ceramiczne. W obu eksperymentach gotowość do zapłaty za wyroby rękodzielnicze uzyskano, wykorzystując zarówno metody hipotetycznie, jak i rzeczywiste transakcje.

Wyniki: wyniki wykazały, że w obu badaniach gotowość do zapłaty była wyższa w przypadku uczestników, którym podobały się prezentowane produkty, w porównaniu z pozostałymi. Istotnymi czynnikami wpływającymi na wartości WTP były także: zapotrzebowanie na produkt, możliwości finansowe i informacje o artyście. Ponadto niektóre cechy socjodemograficzne respondentów (płeć, wiek i status zatrudnienia) znacząco wpływały na chęć płacenia za kubki.

Ograniczenia/implikacje badania: wyniki badania pozwoliły na sformułowanie pewnych rekomendacji marketingowych. Po pierwsze, wyroby rękodzielnicze powinny być odpowiednio wyeksponowane, aby pokazać ich piękno i walory estetyczne. Ponadto kluczową kwestią dla twórców rękodzieła jest dopasowanie projektu i ceny produktów do potencjalnych klientów. Co więcej, reklamując produkt rękodzielniczy, warto podkreślić różne możliwości wykorzystania produktu, np. możliwość podarowania go w prezencie.

Oryginalność/wartość: według najlepszej wiedzy autorki, niniejsze badanie jest pierwszym, w którym determinanty gotowości do zapłaty za wyroby rękodzielnicze badane są przy użyciu eksperymentów laboratoryjnych i terenowych.

First Page

42

Last Page

58

Page Count

17

Received Date

15.12.2024

Accept Date

14.02.2024

Online Available Date

21.08.2024

DOI

10.7172/1733-9758.2024.40.3

JEL Code

D120, D91, C91, C93, D91

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS