"Fostering Inclusive Teaching: Care-Centred Approaches in Business Scho" by Agnieszka Brzozowska
  •  
  •  
 

Tytuł

Wspieranie inkluzywnego nauczania: podejścia oparte na trosce w szkołach biznesu krajów Grupy Wyszehradzkiej

ORCID

Agnieszka Brzozowska: 0000-0002-9908-6427

Abstract

Purpose: This study aims to explore the experiences of business students in the Visegrad Group countries during the transition to online learning prompted by the COVID-19 pandemic, with a focus on the social aspects of their educational experiences.

Design/methodology/approach: Utilizing qualitative research methods, semi-structured interviews were conducted with 40 students across four business schools in the Czech Republic, Hungary, Poland, and Slovakia. The interviews were analysed thematically to identify key insights regarding students' perceptions of online education and the importance of social interactions.

Findings: The findings reveal that students significantly missed interpersonal relationships during online learning, highlighting a strong desire for peer connections and collaborative experiences. Despite some students appreciating the flexibility of online classes, they expressed regret over the lack of opportunities for social engagement, which they deemed crucial for their educational journey. Research limitations: The study is limited to four institutions within the Visegrad Group and focuses solely on student perspectives, which may not fully represent the broader educational landscape or faculty viewpoints.

Research implications: The results underscore the necessity for business schools to prioritize relational pedagogy and foster community-building initiatives in online learning environments. This approach could enhance student satisfaction and engagement, ultimately leading to better educational outcomes.

Originality/value: This research contributes to the emerging discourse on relational pedagogy in higher education, particularly within the context of post-pandemic online learning. It highlights the critical role of social interactions in business education and provides valuable insights for educators seeking to improve student experiences in a digital learning landscape.

Abstrakt

Cel: celem niniejszego badania było zrozumienie doświadczeń studentów, kierunków biznesowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej, związanych z przejściem na naukę zdalną spowodowaną pandemią COVID-19, ze szczególnym uwzględnieniem społecznych aspektów ich edukacji.

Metodologia: wykorzystując jakościowe metody badawcze, przeprowadzono częściowo ustrukturyzowane wywiady z 40 studentami z czterech szkół biznesowych w Czechach, na Węgrzech, w Polsce i na Słowacji. Wywiady poddano analizie tematycznej w celu wyodrębnienia kluczowych spostrzeżeń dotyczących postrzegania edukacji online oraz znaczenia interakcji społecznych.

Wyniki: badanie ujawnia, że studenci w znacznym stopniu odczuwali brak relacji interpersonalnych podczas nauki zdalnej, wyrażając silną potrzebę kontaktów z rówieśnikami i doświadczeń opartych na współpracy. Choć część studentów doceniała elastyczność zajęć online, wielu z nich żałowało ograniczonych możliwości interakcji społecznych, które uznawali za istotny element procesu edukacyjnego. Ograniczenia badania: badanie zostało przeprowadzone wyłącznie w czterech uczelniach Grupy Wyszehradzkiej i koncentruje się jedynie na perspektywie studentów, co może nie oddawać w pełni szerszego obrazu edukacyjnego ani poglądów kadry akademickiej. Implikacje badawcze: wyniki badania podkreślają potrzebę kładzenia większego nacisku przez szkoły biznesowe na pedagogikę relacyjną oraz inicjatywy budujące społeczność w środowisku nauki online. Takie podejście może zwiększyć satysfakcję i zaangażowanie studentów, co w efekcie przełoży się na lepsze wyniki edukacyjne.

Oryginalność/wartość: badanie wnosi wkład w rozwijającą się dyskusję na temat pedagogiki relacyjnej w szkolnictwie wyższym, szczególnie w kontekście edukacji online po pandemii. Podkreśla kluczową rolę interakcji społecznych w edukacji biznesowej i dostarcza cennych wskazówek dla wykładowców, którzy chcą poprawić doświadczenia studentów w cyfrowym środowisku edukacyjnym.

Keywords

managerial education, relational pedagogy, business schools

Słowa kluczowe

edukacja menedżerska, pedagogika relacyjna, szkoły biznesu

First Page

4

Last Page

15

Page Count

12

Received Date

25.11.2024

Accept Date

25.03.2025

Online Available Date

17.06.2025

DOI

10.7172/1733-9758.2025.42.1

JEL Code

A23, M12, M53

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS