"Big Techs. The Dilemmas of Regulation and Competition in AI Research a" by Włodzimierz Szpringer
  •  
  •  
 

Tytuł

Big techy. Dylematy regulacji i konkurencji w badaniach i rozwoju AI

ORCID

Włodzimierz Szpringer: 0000-0003-3874-8906

Abstract

Objective: The article aims to examine the market power relations in artificial intelligence (AI) research and development, particularly the impact of AI basic models on the market power of big techs and platformization in the digital economy, regulation and competition.

Methodology: The research methods used are interdisciplinary literature studies (economics, law, management), regulation and case law, economic analysis of the law and regulatory impact assessment.

Results: Bigtechs use their collective monopoly on computing power, data, technical knowledge and infrastructure to gain an advantage in the R&D of basic AI models. Smaller companies, which do not have access to these limited resources, enter into vertical relationships – alliances or mergers (upstream-downstream). There is a certain counterbalance to the market power of big techs from open-source models, which can be developed and supplemented by the community. Competition law, supplemented by new pro-competitive regulations (DMA and DSA), has a major role to play in the fight against market concentration of basic AI models.

Research limitations/implications: The theoretical and practical implications of the topic may contribute to explaining the economic and legal characteristics of the impact of AI on the market position of big techs. A significant limitation of the research to date is the lack of clarity of the law and the scarce, initial case law, which will only develop based on the recent regulation of artificial intelligence, particularly AI basic models, which give rise to systemic risk.

Originality/value: The research gap concerns the impact of research and development of basic AI models on the competitive position and market power of big techs, vertical connections and platformization in the digital economy. This requires a new perspective, reinterpretation of the instruments of competition policy and law, and synthesis of certain features of monopolies and oligopolies in the process of platformization of big techs.

Abstrakt

Cel: celem artykułu jest zbadanie relacji władzy rynkowej w badaniach i rozwoju sztucznej inteligencji (AI), a w szczególności wpływu modeli podstawowych AI na władzę rynkową big techów oraz platformizację w gospodarce cyfrowej, regulację i konkurencję.

Metodologia: wykorzystane metody badawcze to interdyscyplinarne studia literaturowe (ekonomia, prawo, zarządzanie), regulacja i orzecznictwo, ekonomiczna analiza prawa oraz ocena skutków regulacji.

Wyniki: big techy wykorzystują swój zbiorowy monopol na moc obliczeniową, dane, wiedzę techniczną oraz infrastrukturę, aby zyskać przewagę w zakresie b+r – podstawowych modeli AI. Mniejsze firmy, nie mające dostępu do tych ograniczonych zasobów, wchodzą w powiązania wertykalne – alianse lub fuzje (upstream – downstream). Dla władzy rynkowej big techów istnieje pewna przeciwwaga ze strony modeli open source, które mogą być rozwijane i uzupełniane przez społeczność. Prawo konkurencji, uzupełnione przez nowe regulacje prokonkurencyjne (DMA i DSA) – ma do odegrania główną rolę w walce z koncentracją rynku modeli podstawowych AI.

Ograniczenia/implikacje badawcze: teoretyczne oraz praktyczne implikacje podjętego tematu mogą się przyczynić do wyjaśnienia ekonomicznej i prawnej charakterystyki wpływu AI na pozycję rynkową big techów. Istotnym ograniczeniem dotychczasowych badań jest niejasność prawa i skąpe, początkowe orzecznictwo, które dopiero się rozwinie na gruncie niedawnej regulacji sztucznej inteligencji, w szczególności modeli podstawowych AI, rodzących ryzyko systemowe.

Oryginalność/wartość: luka badawcza dotyczy wpływu badań i rozwoju modeli podstawowych AI na pozycję konkurencyjną i władzę rynkową big techów, powiązania wertykalne i platformizację w gospodarce cyfrowej. Wymaga to nowego spojrzenia, reinterpretacji instrumentarium polityki i prawa konkurencji, syntezy pewnych cech monopoli i oligopoli w procesie platformizacji big techów.

Keywords

Artificial Intelligence, digital platforms, big techs, digital transformation, technology management

Słowa kluczowe

sztuczna inteligencja, platformy cyfrowe, big techy, transformacja cyfrowa, zarządzanie technologią

First Page

36

Last Page

48

Page Count

13

Received Date

27.11.2024

Accept Date

22.01.2025

Online Available Date

17.06.2025

DOI

10.7172/1733-9758.2025.42.4

JEL Code

K2, L1, O3, G4

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS