Tytuł
Rezyliencja: panaceum, moda czy oszustwo? Znaczenie i zastosowanie pojęcia w zarządzaniu organizacjami
ORCID
Aleksandra Spik: 0000-0002-3110-3446
Abstract
Objective: The primary aim of this article is to analyse the significance and application of the concept of resilience within management sciences, to identify factors contributing to high organizational resilience, and to examine a case study of the Aksam company. Additionally, anathe article seeks to highlight the limitations of the conceptual construct of resilience and the negative aspects associated with the phenomenon of resilience.
Methodology: A systematic review method was employed to analyse selected articles, alongside a case study analysis and a descriptive method, which facilitated the presentation of the origins and development of the concept of resilience. A SWOT analysis was also utilized to aggregate and organize the findings obtained.
Results: As part of the conducted literature analysis, four approaches to resilience were identified (employee resilience, resilience as attention management within the organization, multifactorial organizational resilience, and resilience as a source of threats). Then, the crisis case in the company Aksam was analysed in light of each of the discussed approaches. Limitations/Research Implications: Resilience is a theoretical construct that is relatively new in management sciences. The analysis presented was based on relatively limited empirical research findings and source literature.
Originality/Value: The analysis contributes to a deeper understanding of resilience in the context of the science of management and quality. It also identifies research gaps and limitations related to resilience within management contexts.
Abstrakt
Cel: głównym celem artykułu jest analiza znaczenia i zastosowania pojęcia rezyliencji w naukach o zarządzaniu, identyfikacja czynników decydujących o wysokiej rezyliencji organizacji oraz analiza studium przypadku firmy Aksam. Celem jest także ukazanie ograniczeń konstruktu pojęciowego, jakim jest rezyliencja oraz negatywnych aspektów zjawiska rezyliencji.
Metodologia: zastosowano metodę systematycznego przeglądu wybranych artykułów, a także metodę analizy studium przypadku oraz metodę opisową, która umożliwiła przedstawienie genezy i rozwoju pojęcia rezyliencji. Zastosowano również analizę SWOT, która posłużyła do zagregowania i uporządkowania uzyskanych wniosków.
Wyniki: w ramach przeprowadzonej analizy literaturowej wyodrębniono cztery podejścia do rezyliencji (rezyliencja pracownicza, rezyliencja, jako zarządzanie uwagą wewnątrz organizacji, wieloczynnikowa rezyliencja organizacyjna oraz rezyliencja, jako źródło zagrożeń). Następnie przeanalizowano przypadek kryzysu w firmie Aksam w świetle każdego z omawianych podejść.
Ograniczenia/implikacje badawcze: rezyliencja jest konstruktem teoretycznym, który jest stosunkowo nowym pojęciem w naukach o zarządzaniu. Prezentowana analiza została przeprowadzona na podstawie relatywnie ograniczonej liczby danych empirycznych oraz literatury źródłowej.
Oryginalność/wartość: przedstawiona analiza przyczyniła się do pogłębienia wiedzy o rezyliencji w kontekście nauk o zarządzaniu i jakości. Zidentyfikowano także luki badawcze i ograniczenia pojęcia rezyliencji w kontekście zarządzania.
Keywords
employee resilience, organizational resilience, crisis, attention management in organizations.
Słowa kluczowe
rezyliencja pracownicza, rezyliencja organizacyjna, kryzys, zarządzanie uwagą w organizacji
Recommended Citation
Spik, A. (2025). Resilience: Panacea, Trend, or Deception? The Significance and Application of the Concept in Organizational Management. Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski, 2025(1), 75-90. https://doi.org/10.7172/1733-9758.2025.42.7
First Page
75
Last Page
90
Page Count
16
Received Date
07.11.2024
Accept Date
25.03.2025
Online Available Date
17.06.2025
DOI
10.7172/1733-9758.2025.42.7
JEL Code
J53, M12
Publisher
University of Warsaw