"Resilience: Panacea, Trend, or Deception? The Significance and Applica" by Aleksandra Spik
  •  
  •  
 

Tytuł

Rezyliencja: panaceum, moda czy oszustwo? Znaczenie i zastosowanie pojęcia w zarządzaniu organizacjami

ORCID

Aleksandra Spik: 0000-0002-3110-3446

Abstract

Objective: The primary aim of this article is to analyse the significance and application of the concept of resilience within management sciences, to identify factors contributing to high organizational resilience, and to examine a case study of the Aksam company. Additionally, anathe article seeks to highlight the limitations of the conceptual construct of resilience and the negative aspects associated with the phenomenon of resilience.

Methodology: A systematic review method was employed to analyse selected articles, alongside a case study analysis and a descriptive method, which facilitated the presentation of the origins and development of the concept of resilience. A SWOT analysis was also utilized to aggregate and organize the findings obtained.

Results: As part of the conducted literature analysis, four approaches to resilience were identified (employee resilience, resilience as attention management within the organization, multifactorial organizational resilience, and resilience as a source of threats). Then, the crisis case in the company Aksam was analysed in light of each of the discussed approaches. Limitations/Research Implications: Resilience is a theoretical construct that is relatively new in management sciences. The analysis presented was based on relatively limited empirical research findings and source literature.

Originality/Value: The analysis contributes to a deeper understanding of resilience in the context of the science of management and quality. It also identifies research gaps and limitations related to resilience within management contexts.

Abstrakt

Cel: głównym celem artykułu jest analiza znaczenia i zastosowania pojęcia rezyliencji w naukach o zarządzaniu, identyfikacja czynników decydujących o wysokiej rezyliencji organizacji oraz analiza studium przypadku firmy Aksam. Celem jest także ukazanie ograniczeń konstruktu pojęciowego, jakim jest rezyliencja oraz negatywnych aspektów zjawiska rezyliencji.

Metodologia: zastosowano metodę systematycznego przeglądu wybranych artykułów, a także metodę analizy studium przypadku oraz metodę opisową, która umożliwiła przedstawienie genezy i rozwoju pojęcia rezyliencji. Zastosowano również analizę SWOT, która posłużyła do zagregowania i uporządkowania uzyskanych wniosków.

Wyniki: w ramach przeprowadzonej analizy literaturowej wyodrębniono cztery podejścia do rezyliencji (rezyliencja pracownicza, rezyliencja, jako zarządzanie uwagą wewnątrz organizacji, wieloczynnikowa rezyliencja organizacyjna oraz rezyliencja, jako źródło zagrożeń). Następnie przeanalizowano przypadek kryzysu w firmie Aksam w świetle każdego z omawianych podejść.

Ograniczenia/implikacje badawcze: rezyliencja jest konstruktem teoretycznym, który jest stosunkowo nowym pojęciem w naukach o zarządzaniu. Prezentowana analiza została przeprowadzona na podstawie relatywnie ograniczonej liczby danych empirycznych oraz literatury źródłowej.

Oryginalność/wartość: przedstawiona analiza przyczyniła się do pogłębienia wiedzy o rezyliencji w kontekście nauk o zarządzaniu i jakości. Zidentyfikowano także luki badawcze i ograniczenia pojęcia rezyliencji w kontekście zarządzania.

Keywords

employee resilience, organizational resilience, crisis, attention management in organizations.

Słowa kluczowe

rezyliencja pracownicza, rezyliencja organizacyjna, kryzys, zarządzanie uwagą w organizacji

First Page

75

Last Page

90

Page Count

16

Received Date

07.11.2024

Accept Date

25.03.2025

Online Available Date

17.06.2025

DOI

10.7172/1733-9758.2025.42.7

JEL Code

J53, M12

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS