•  
  •  
 

Tytuł

Edukacja zdalna i dobrostan psychiczny w środowisku akademickim w czasach (po) pandemicznych: spostrzeżenia szkół biznesu w krajach V4

ORCID

Agnieszka Brzozowska: 0000-0002-9908-6427

Jana Kajanová: 0000-0003-3188-9570

Michał Ludek: 0000-0002-9811-9418

Kamila Matysová: 0000-0002-2182-5920

Magdaléna Musilová: 0000-0002-4134-516

Norbert Sipos: 0000-0001-8815-0027

Brigitta Szabó-Bálint: 0000-0002-1979-1653

Aleksandra Wąsowska: 0000-0003-3489-077X

Timea Venczel-Szakó: 0000-0002-2127-0187

Jitka Volfová: 0000-0002-4154-0359

Abstract

Purpose: The study aims to explore the dynamics shaping online education processes in the Visegrad countries (Poland, Czech Republic, Slovakia, and Hungary) during the transition to remote learning.

Design/methodology/approach: A qualitative study was conducted among 40 university students and 40 academic teachers from the four countries. The data analysis focused on identifying recurring patterns and challenges in online teaching and learning experiences.

Findings: The research revealed two negative cycles influencing online education. The first, called the cycle of declining engagement, shows how decreasing student engagement led to lower lecturer involvement, which in turn further reduced students’ motivation. The second, the hide-and-seek cycle, indicates that the more control tools were implemented to monitor students, the more strategies emerged to bypass the rules. The main challenges identified by participants included monotony, lack of social interaction, and lecturers’ psychological exhaustion caused by the absence of live contact with students.

Research limitations/implications: The study was based on a relatively small qualitative sample, which limits the generalizability of results. However, it provides valuable insights into mechanisms that may be present in broader contexts of remote education.

Originality/value: This research contributes to understanding the relational and motivational dynamics of online education by identifying feedback loops that undermine engagement and trust between students and lecturers.

Abstrakt

Cel badania: celem badania było zrozumienie dynamiki kształtującej proces edukacji zdalnej w krajach Grupy Wyszehradzkiej (Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech) w okresie przejścia na nauczanie online.

Metodologia: badanie miało charakter jakościowy i zostało przeprowadzone wśród 40 studentów oraz 40 nauczycieli akademickich z czterech krajów. Analiza danych koncentrowała się na identyfikacji powtarzających się wzorców oraz wyzwań związanych z nauczaniem i uczeniem się w środowisku zdalnym.

Wyniki: w badaniu zidentyfikowano dwa negatywne cykle wpływające na przebieg edukacji online. Pierwszy z nich, określony jako cykl spadku zaangażowania, pokazuje, że malejącemu zaangażowaniu studentów towarzyszył spadek zaangażowania wykładowców, co z kolei jeszcze bardziej obniżało motywację studentów. Drugi, nazwany cyklem „chowaj się i szukaj”, wskazuje, że im częściej stosowano narzędzia kontroli studentów, tym częściej pojawiały się strategie mające na celu obejście zasad. Do najczęściej wskazywanych wyzwań należały: monotonia zajęć, brak interakcji społecznych oraz psychiczne wyczerpanie wykładowców wynikające z braku bezpośredniego kontaktu ze studentami.

Ograniczenia badania: badanie opierało się na stosunkowo niewielkiej próbie jakościowej, co ogranicza możliwość uogólnienia wyników. Mimo to dostarcza ono cennych wniosków na temat mechanizmów, które mogą występować również w szerszym kontekście edukacji zdalnej. O

Oryginalność i wartość: badanie wnosi wkład w zrozumienie relacyjnych i motywacyjnych aspektów edukacji online poprzez identyfikację sprzężeń zwrotnych, które osłabiają zaangażowanie i zaufanie pomiędzy studentami a wykładowcami.

Keywords

remote education, well-being in organization, business schools, Visegrad countries

Słowa kluczowe

edukacja zdalna, dobrostan psychiczny w organizacji, szkoły biznesowe, kraje wyszehradzkie

Acknowledgments

Funding

The project is co-financed by the Governments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.

Declaration of Conflicting Interests

The authors declare that there is no conflict of interest related to the research paper. The study was conducted without any financial or personal relationships that could be perceived as potentially influencing the research or its outcomes.

Declaration about the scope of AI utilization

The authors used the AI tool to help check grammar (only) in the preparation of this article.

First Page

5

Last Page

16

Page Count

12

Received Date

28.03.2025

Accept Date

11.07.2025

Online Available Date

12.12.2025

DOI

10.7172/1733-9758.2025.43.1

JEL Code

A20, L29, M14

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS