Tytuł
Edukacja zdalna i dobrostan psychiczny w środowisku akademickim w czasach (po) pandemicznych: spostrzeżenia szkół biznesu w krajach V4
ORCID
Agnieszka Brzozowska: 0000-0002-9908-6427
Jana Kajanová: 0000-0003-3188-9570
Michał Ludek: 0000-0002-9811-9418
Kamila Matysová: 0000-0002-2182-5920
Magdaléna Musilová: 0000-0002-4134-516
Norbert Sipos: 0000-0001-8815-0027
Brigitta Szabó-Bálint: 0000-0002-1979-1653
Aleksandra Wąsowska: 0000-0003-3489-077X
Timea Venczel-Szakó: 0000-0002-2127-0187
Jitka Volfová: 0000-0002-4154-0359
Abstract
Purpose: The study aims to explore the dynamics shaping online education processes in the Visegrad countries (Poland, Czech Republic, Slovakia, and Hungary) during the transition to remote learning.
Design/methodology/approach: A qualitative study was conducted among 40 university students and 40 academic teachers from the four countries. The data analysis focused on identifying recurring patterns and challenges in online teaching and learning experiences.
Findings: The research revealed two negative cycles influencing online education. The first, called the cycle of declining engagement, shows how decreasing student engagement led to lower lecturer involvement, which in turn further reduced students’ motivation. The second, the hide-and-seek cycle, indicates that the more control tools were implemented to monitor students, the more strategies emerged to bypass the rules. The main challenges identified by participants included monotony, lack of social interaction, and lecturers’ psychological exhaustion caused by the absence of live contact with students.
Research limitations/implications: The study was based on a relatively small qualitative sample, which limits the generalizability of results. However, it provides valuable insights into mechanisms that may be present in broader contexts of remote education.
Originality/value: This research contributes to understanding the relational and motivational dynamics of online education by identifying feedback loops that undermine engagement and trust between students and lecturers.
Abstrakt
Cel badania: celem badania było zrozumienie dynamiki kształtującej proces edukacji zdalnej w krajach Grupy Wyszehradzkiej (Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech) w okresie przejścia na nauczanie online.
Metodologia: badanie miało charakter jakościowy i zostało przeprowadzone wśród 40 studentów oraz 40 nauczycieli akademickich z czterech krajów. Analiza danych koncentrowała się na identyfikacji powtarzających się wzorców oraz wyzwań związanych z nauczaniem i uczeniem się w środowisku zdalnym.
Wyniki: w badaniu zidentyfikowano dwa negatywne cykle wpływające na przebieg edukacji online. Pierwszy z nich, określony jako cykl spadku zaangażowania, pokazuje, że malejącemu zaangażowaniu studentów towarzyszył spadek zaangażowania wykładowców, co z kolei jeszcze bardziej obniżało motywację studentów. Drugi, nazwany cyklem „chowaj się i szukaj”, wskazuje, że im częściej stosowano narzędzia kontroli studentów, tym częściej pojawiały się strategie mające na celu obejście zasad. Do najczęściej wskazywanych wyzwań należały: monotonia zajęć, brak interakcji społecznych oraz psychiczne wyczerpanie wykładowców wynikające z braku bezpośredniego kontaktu ze studentami.
Ograniczenia badania: badanie opierało się na stosunkowo niewielkiej próbie jakościowej, co ogranicza możliwość uogólnienia wyników. Mimo to dostarcza ono cennych wniosków na temat mechanizmów, które mogą występować również w szerszym kontekście edukacji zdalnej. O
Oryginalność i wartość: badanie wnosi wkład w zrozumienie relacyjnych i motywacyjnych aspektów edukacji online poprzez identyfikację sprzężeń zwrotnych, które osłabiają zaangażowanie i zaufanie pomiędzy studentami a wykładowcami.
Keywords
remote education, well-being in organization, business schools, Visegrad countries
Słowa kluczowe
edukacja zdalna, dobrostan psychiczny w organizacji, szkoły biznesowe, kraje wyszehradzkie
Acknowledgments
Funding
The project is co-financed by the Governments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.
Declaration of Conflicting Interests
The authors declare that there is no conflict of interest related to the research paper. The study was conducted without any financial or personal relationships that could be perceived as potentially influencing the research or its outcomes.
Declaration about the scope of AI utilization
The authors used the AI tool to help check grammar (only) in the preparation of this article.
Recommended Citation
Brzozowska, A., Kajanová, J., Ludek, M., Matysová, K., Musilová, M., Sipos, N., Szabó-Bálint, B., Wąsowska, A., Venczel-Szakó, T., & Volfová, J. (2025). Remote Education and Well-Being in Academia During (Post) Pandemic Times: Insights From Business Schools in V4 Countries. Studia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski, 2025(2), 5-16. https://doi.org/10.7172/1733-9758.2025.43.1
First Page
5
Last Page
16
Page Count
12
Received Date
28.03.2025
Accept Date
11.07.2025
Online Available Date
12.12.2025
DOI
10.7172/1733-9758.2025.43.1
JEL Code
A20, L29, M14
Publisher
University of Warsaw
