•  
  •  
 

Tytuł

Mikropoświadczenia jako narzędzie wspierające zrównoważony rozwój w edukacji akademickiej – wyniki ankiety

ORCID

Mariola Zalewska: 0000-0002-8474-671X

Abstract

Purpose: The aim of this study is to explore the potential of micro-credentials as a tool for integrating Education for Sustainable Development (ESD) into university curricula and for mitigating student dropout. In light of delays in achieving the 2030 Agenda goals, the study examines whether micro-credentials can enhance sustainability competencies through flexible, student-centred learning pathways. To address the research gap regarding the limited understanding of student perceptions of both ESD and micro-credentials, a pilot study was conducted among students at the Faculty of Management, University of Warsaw.

Design/ methodology/approach: The survey covered the following thematic areas: perceived importance of sustainable development, optimism about current sustainability levels, perceived usefulness of micro-credentials in ESD, and general opinions about micro-credentials. Based on measures of importance and optimism, four student clusters were identified: relaxed, committed, realistic, and average. The results show that ESD is considered important by all groups except the relaxed cluster, while the realistic group expressed the lowest optimism regarding global and local sustainable development. Respondents consistently perceived smaller social environments, particularly families, as more sustainable than larger ones. Students rated the potential usefulness of micro-credentials ESD as high, although the perceived level of current implementation was moderate. Despite limited familiarity with the concept, students are already using micro-credentials, anticipate their growing popularity, and expect recognition of the associated learning outcomes. Many also viewed micro-credentials as a promising tool for reducing dropout rates.

Findings: Overall, the pilot study demonstrates that student-derived evidence can inform the design of sustainability-oriented curricula and support the assessment of the educational potential of micro-credentials. The findings suggest that a comprehensive follow-up survey could assist universities in tailoring interventions to diverse student groups and further strengthen the role of micro-credentials in higher education.

Abstrakt

Cel: celem niniejszego badania jest ocena potencjału mikropoświadczenia jako narzędzia wspierającego integrację Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju (ESD) z programami kształcenia uniwersyteckiego oraz ograniczania nieuzasadnionego porzucania studiów. W kontekście opóźnień w realizacji celów Agendy 2030 badanie analizuje, czy mikropoświadczenia mogą wzmacniać kompetencje w zakresie zrównoważonego rozwoju poprzez elastyczne, zorientowane na studenta ścieżki edukacyjne. Aby wypełnić lukę badawczą dotyczącą ograniczonej wiedzy o postrzeganiu ESD i mikropoświadczeń przez studentów, przeprowadzono badanie pilotażowe wśród studentów Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Metodologia: ankieta obejmowała następujące obszary tematyczne: postrzegane znaczenie zrównoważonego rozwoju, optymizm wobec obecnego stanu zrównoważonego rozwoju, ocenę przydatności mikropoświadczeń w ESD oraz ogólne opinie na temat mikropoświadczeń. Na podstawie wskaźników znaczenia i optymizmu zidentyfikowano cztery grupy studentów: zrelaksowaną, zaangażowaną, realistyczną i przeciętną. Wyniki pokazują, że ESD jest uznawane za ważne przez wszystkie grupy z wyjątkiem grupy zrelaksowanej, natomiast grupa realistyczna wykazuje najniższy poziom optymizmu wobec globalnego i lokalnego stanu zrównoważonego rozwoju.

Wyniki: respondenci konsekwentnie oceniali mniejsze społeczności – zwłaszcza rodzinę – jako bardziej zrównoważone niż większe. Studenci wysoko ocenili potencjalną przydatność mikropoświadczeń w ESD, choć poziom ich obecnego wdrożenia uznali za umiarkowany. Mimo ograniczonej znajomości koncepcji, studenci już korzystają z mikropoświadczeń, przewidują wzrost ich popularności i oczekują uznania powiązanych efektów uczenia się. Wielu z nich postrzega również mikropoświadczenia jako narzędzie mogące ograniczać rezygnację ze studiów.

Keywords

sustainable development, micro-credential, drop-out, higher education institution, life long learning

Słowa kluczowe

zrównoważony rozwój, mikropoświadczenia, osoby porzucające naukę, uczelnia wyższa, uczenie się przez całe życie

Acknowledgments

I would like to thank the students of the Faculty of Management at the University of Warsaw who took part in the survey. The author confirms that the survey used in this study has been approved by the Research Ethics Committee at the Faculty of Management, University of Warsaw. The author declares no competing interests. This work was performed as part of employment at the Faculty of Management, University of Warsaw. Any computer-assisted work was limited to checking the English version of the article for accuracy.

First Page

203

Last Page

220

Page Count

18

Received Date

26.09.2025

Accept Date

18.11.2025

Online Available Date

19.12.2025

DOI

10.7172/1733-9758.2025.43.12

JEL Code

I23, Q01, O035

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS