•  
  •  
 

Tytuł

Gra w zrównoważony rozwój: studium przypadku skuteczności zastosowania gry szkoleniowej

ORCID

Michał Mijal: 0000-0003-0565-3337

Abstract

Purpose: The purpose of this article is to analyse the possibilities and limitations of using the educational game “Eko Smakosz” in academic teaching, as well as to evaluate the potential of adapting its mechanics for managerial training and scientific research.

Design/methodology/approach: A case study method was employed, comprising quantitative research (pre-test and post-test) and qualitative research (participant observation and DATA model debriefing). The study was conducted on a group of 14 individuals (university students and employees) who played a series of game sessions.

Findings: The study demonstrated an increase in knowledge and participant engagement with subsequent gameplay sessions, despite initial scepticism. It confirmed that the mechanism of immediate feedback effectively motivates learning.

Research limitations/implications: The limitations of the study include a small, non-representative sample size and the randomness of the game, which complicates the comparison of results without a strictly scripted experimental scenario.

Research problem: The primary research issue was to determine whether a game with a niche and mundane topic (healthy eating) is capable of eliciting full engagement from participants regardless of their prior interests.

Originality/value: The article fills a gap in research on games developing “green competencies”. It also demonstrates that a simple educational game can be effectively adapted for teaching universal managerial competencies, such as resource optimisation or project management. It is also well-suited for scientific experiments.

Abstrakt

Cel: celem artykułu jest analiza możliwości i ograniczeń zastosowania gry edukacyjnej Eko Smakosz w dydaktyce akademickiej oraz ocena potencjału adaptacji jej mechaniki do szkoleń menedżerskich i badań naukowych.

Metodologia: zastosowano metodę studium przypadku, obejmującą badania ilościowe (pre-test i post-test) oraz jakościowe (obserwacja uczestnicząca, debriefing w modelu DATA). Badanie przeprowadzono na grupie 14 osób (studentów i pracowników uniwersytetu), którzy rozegrali serię partii.

Wyniki: badanie wykazało przyrost wiedzy oraz wzrost zaangażowania uczestników wraz z kolejnymi rozgrywkami, mimo początkowego sceptycyzmu. Potwierdzono, że mechanizm natychmiastowej informacji zwrotnej skutecznie motywuje do nauki.

Ograniczenie/implikacje badawcze: ograniczeniem badania jest mała, niereprezentatywna próba oraz losowość gry, która utrudnia porównywanie wyników bez ścisłego oskryptowania scenariusza eksperymentalnego.

Problem badawczy: głównym problemem badawczym było ustalenie, czy gra o niszowej i prozaicznej tematyce (zdrowe odżywianie) jest w stanie wywołać pełne zaangażowanie uczestników, niezależnie od ich wcześniejszych zainteresowań.

Oryginalność/wartość: artykuł uzupełnia lukę w badaniach nad grami rozwijającymi zielone kompetencje. Wykazuje również, że prosta gra edukacyjna może być skutecznie adaptowana do nauczania uniwersalnych kompetencji zarządczych, takich jak optymalizacja zasobów czy zarządzanie projektami. Nadaje się także dobrze do eksperymentów naukowych.

Keywords

education games, economic education, healthy lifestyle, healthy eating habits

Słowa kluczowe

gry edukacyjne, edukacja ekonomiczna, zdrowy tryb życia, zdrowe nawyki żywieniowe

Acknowledgments

Finansowanie

Badanie nie otrzymało dofinansowania.

Deklaracja konfliktu interesów

Autor zadeklarował brak potencjalnych konfliktów interesów w odniesieniu do badań, autorstwa i publikacji tego artykułu.

Deklaracja dotycząca zakresu wykorzystania AI

Autor wykorzystał Duże Modele Językowe (LLM) przy pisaniu tego artykułu wyłącznie w formie pomocy w wyszukiwaniu źródeł do przeglądu literatury oraz przy tłumaczeniu abstraktu.

First Page

239

Last Page

248

Page Count

10

Received Date

24.09.2025

Accept Date

10.12.2025

Online Available Date

19.12.2025

DOI

10.7172/1733-9758.2025.43.14

JEL Code

M530, I120, A230

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS