•  
  •  
 

Tytuł

Autentyczność CSR na rozdrożu. Analiza porównawcza greenwashingu w sektorze kosmetycznym i spożywczym

ORCID

Magdalena Klimczuk-Kochańska: 0000-0002-0069-110X

Abstract

Purpose: The article aims to investigate the relationship between Corporate Social Responsibility (CSR) strategies, manifestations of greenwashing, and their underlying motivations in selected companies from the cosmetics and food sectors.

Methodology: The study employs a qualitative, comparative case study methodology. Six companies (L’Oréal, Natura & Co., Bielenda, Nestlé, Maspex, and Tony’s Chocolonely) were analysed based on publicly available secondary data, including corporate reports, NGO analyses, and media coverage.

Findings: The study identifies and defines two distinct sectoral logics: companies in the cosmetics sector follow a ‘brand-centric logic’, where greenwashing manifests as product-level marketing claims. In contrast, firms in the food sector operate under an ‘operational complexity and risk-driven logic’, where ‘ethics-washing’ is primarily used to manage systemic supply chain risks. The research identifies weak corporate governance as a key enabler of such inauthentic practices in both sectors.

Implications: The study extends the concept of greenwashing to include ‘ethics-washing’ and ‘health-washing’. It provides practical insights for managers (the need for stronger governance), investors (the need for critical analysis of ESG data – i.e., environmental, social responsibility, corporate governance), and policymakers (the need for clear standards and regulations).

Abstrakt

Cel: celem artykułu jest zbadanie relacji między strategiami społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), przejawami greenwashingu oraz leżącymi u ich podstaw motywacjami w wybranych firmach sektora kosmetycznego i spożywczego.

Metodologia: w badaniu zastosowano jakościową metodę porównawczego studium przypadku. Analizie poddano sześć firm (L’Oréal, Natura & Co, Bielenda, Nestlé, Maspex, Tony’s Chocolonely) na podstawie publicznie dostępnych danych wtórnych, takich jak raporty firm, analizy NGOsów i doniesienia medialne.

Wyniki: w badaniu zidentyfikowano i zdefiniowano dwie odrębne logiki sektorowe: firmy z sektora kosmetycznego kierują się „logiką zorientowaną na markę”, gdzie greenwashing przybiera formę komunikatów marketingowych na poziomie produktu. Firmy z sektora spożywczego działają w oparciu o „logikę zorientowaną na operacyjną złożoność i ryzyko”, gdzie „etyczne” pranie (ang. ethics-washing) służy przede wszystkim do zarządzania systemowymi zagrożeniami w łańcuchu dostaw. W obu przypadkach słabość ładu korporacyjnego jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym takie nieautentyczne praktyki.

Implikacje: badanie rozszerza koncepcję greenwashingu o pojęcia „ethics-washing” i „health- -washing”. Dostarcza praktycznych wniosków dla menedżerów (konieczność wzmocnienia ładu korporacyjnego), inwestorów (potrzeba krytycznej analizy danych ESG – tj. środowiskowych, społecznych i z zakresu ładu korporacyjnego) oraz decydentów politycznych (potrzeba tworzenia jasnych standardów i regulacji).

Keywords

Corporate Social Responsibility (CSR), Greenwashing, Sectoral Logics, Cosmetics and Food Industry

Słowa kluczowe

społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR), greenwashing, logika sektorowa, przemysł kosmetyczny i spożywczy

Acknowledgments

Funding

This research received no funds.

Declaration of Conflicting Interests

The authors declare that there is no conflict of interest related to the research paper. The study was conducted without any financial or personal relationships that could be perceived as potentially influencing the research or its outcomes.

Declaration about the scope of AI utilization

The authors used the AI tool to help check grammar (only) in the preparation of this article.

First Page

77

Last Page

93

Page Count

17

Received Date

30.06.2025

Accept Date

26.09.2025

Online Available Date

12.12.2025

DOI

10.7172/1733-9758.2025.43.6

JEL Code

M14, Q56, L66

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS