•  
  •  
 

Tytuł

Kompetencje ekonomiczne młodzieży szkół ponadpodstawowych na przykładzie badań w województwie podkarpackim

ORCID

Magdalena Ruiz Trillo: 0009-0000-4743-8980

Waldemar Grzywacz: 0000-0002-8679-3616

Abstract

Purpose: The article presents the results of a quantitative study of the economic competencies of secondary school students in the Podkarpackie Voivodeship. The research aimed to verify whether the financial knowledge of the respondents was related to their gender, type of school, grade level, parents’ professional situation, students’ work experience, self-assessment of economic knowledge, and the need for further education.

Methodology: Economic competencies were tested using a developed knowledge test. The adopted research model is Pearson’s correlation analysis and analysis of variance (ANOVA) with post hoc analysis (Tukey’s test). The research was conducted on a small group (n = 108) in an environment limited to one city in the Podkarpackie Voivodeship.

Results: The results of the economic knowledge test showed a relationship with the type of school, Grade level, parents’ professional situation and the need for more and diversified economics education.

Research Limitations: The research was conducted on a relatively small sample, located in a relatively small urban centre.

Originality: The knowledge test used in the study differentiated male and female respondents, so that it may be used for research involving larger groups of male and female students. The study verified some of the PISA research on economic competencies, without confirming any differences between male and female students.

Abstrakt

Cel: artykuł prezentuje wyniki badania ilościowego kompetencji ekonomicznych młodzieży szkół ponadpodstawowych w województwie podkarpackim. Celem badań było zweryfikowanie czy wiedza ekonomiczna badanych ma związek z płcią, rodzajem szkoły, klasą, sytuacją zawodową rodziców, doświadczeniem uczniów i uczennic w pracy, samooceną wiedzy ekonomicznej oraz potrzebą większej edukacji.

Metodologia: kompetencje ekonomiczne były badane przy pomocy opracowanego testu wiedzy. Przyjęty model badania to analiza korelacji Pearsona oraz analiza wariancji (ANOVA) z analizą post hoc (test Tukey`a). Badania zostały przeprowadzone na niewielkiej grupie (n=108) w środowisku ograniczonym do jednego miasta w województwie podkarpackim.

Wyniki: test wiedzy ekonomicznej wykazał związek z rodzajem szkoły, klasy, sytuacji zawodowej rodziców oraz potrzeby większej i zróżnicowanej edukacji z zakresu ekonomii.

Ograniczenia badawcze: badania zostały przeprowadzone na stosunkowo niewielkiej próbie i lokalizacji ograniczonej do stosunkowo niewielkiego ośrodka miejskiego.

Oryginalność/wartość: zastosowany w badaniu test wiedzy różnicował respondentów i respondentki, dlatego można wykorzystać go do badań z udziałem większych grup uczniów i uczennic. Przeprowadzone badanie zweryfikowało część badań PISA dotyczących kompetencji ekonomicznych nie potwierdzając różnic między uczennicami a uczniami.

Keywords

economic knowledge of young people, secondary schools, Podkarpackie Voivodeship, gender, professional situation of parents

Słowa kluczowe

wiedza ekonomiczna młodzieży, szkoły ponadpodstawowe, Województwo Podkarpackie, płeć, sytuacja zawodowa rodziców

Acknowledgments

Finansowanie

Badanie nie otrzymało dofinansowania.

Deklaracja konfliktu interesów

Autorzy zadeklarowali brak potencjalnych konfliktów interesów w odniesieniu do badań, autorstwa i publikacji tego artykułu.

Deklaracja dotycząca zakresu wykorzystania AI

Autorzy w trakcie przygotowywania tego artykułu korzystali z pomocy narzędzia AI jedynie w celu sprawdzenia gramatyki.

First Page

121

Last Page

139

Page Count

19

Received Date

24.03.2024

Accept Date

25.07.2025

Online Available Date

12.12.2025

DOI

10.7172/1733-9758.2025.43.8

JEL Code

I25

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS