Tytuł
Innowacyjne modele e-biznesu - perspektywy rozwojowe
Abstract
In the case of innovative e-business models, the Internet is something that enables existence of such firms (e.g. search engines). In another sense, all these are innovative models that build on the progress of ICT, respond to customer demand and thereby gain a competitive advantage. Innovation activity associates e-business models with business strategy, organization and technology. It is important to have the overall vision of the model. The close relationship of innovation in services and technology should also be noted. Innovations in services have been often studied in isolation from technology, which in the face of dynamic market changes, business, and customers may lead to misleading conclusions. Thus, a new service in an environment of new technologies may lead to the formation of new models of e-business. In the era of globalization and dynamic changes in the market the key features of e-business models should be their innovative character, flexibility, openness and generating added value for stakeholders. In the field of research, there is also an innovative approach to financing, the importance of social media, engaging users to contribute goods and services, mobile services, Cloud Computing two-(multi)-sided-business models. It is important also to take into account the convergence of devices and digitalization of content that lead to the formation of a new sector: telecommunications, services IT, media and entertainment sector – (TIME-Sector – Telecommunications, IT, Media, Entertainment). A value chain is a key concept, which defines the architecture of business models.
Abstrakt
W przypadku innowacyjnych modeli e-biznesu Internet jest czymś, co umożliwia takim firmom istnienie (np. wyszukiwarki). W innym sensie innowacyjne są te wszystkie modele, które wykorzystując postęp technologii ICT, odpowiadają na potrzeby klientów i dzięki temu zdobywają przewagę konkurencyjną. Innowacyjne modele e-biznesu kojarzą strategię biznesu, organizację oraz technologię. Istotna jest całościowa wizja modelu. Należy podkreślić ścisły związek innowacji w sferze usług oraz technologii. Innowacje w sferze usług były dotychczas często badane jakby w oderwaniu od technologii, co w obliczu dynamiki zmian rynku, biznesu i klientów może prowadzić do mylących wniosków. A zatem nowa usługa w środowisku nowych technologii może prowadzić do ukształtowania się nowych modeli e-biznesu. W dobie globalizacji i dynamicznych zmian na rynku kluczowe cechy modeli e-biznesu jest ich innowacyjność, elastyczność, otwartość i generowanie wartości dla interesariuszy. W polu widzenia jest również innowacyjne podejście do finansowania, znaczenia serwisów społecznościowych, wciągających użytkowników do współtworzenia dóbr i usług, usługi mobilne, cloud computing, dwu- lub wielostronne modele biznesowe. Istotne jest także uwzględnianie konwergencji urządzeń i cyfryzacji contentu, które prowadzą do wytworzenia się nowego sektora: telekomunikacji, usług IT, mediów i sektora rozrywki (TIME-Sector – Telecommunications, IT, Media, Entertainment). Łańcuch wartości jest kluczowym pojęciem, które określa architekturę modeli biznesowych.
Recommended Citation
Szpringer, W. (2012). Innovative e-business models - perspectives of development. European Management Studies, 10(38), 67-82. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol10/iss38/21
First Page
67
Last Page
82
Page Count
15
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2012-09-30