Tytuł
Metody jakościowe w badaniach przedsiębiorczości międzynarodowej
Keywords
international entrepreneurship, born global company, an early internationalized enterprise internationalization, case study, qualitative research
Słowa kluczowe
przedsiębiorczość międzynarodowa firma typu born global przedsiębiorstwo wcześnie umiędzynarodowione internacjonalizacja,studium przypadku,badania jakościowe
Abstract
The article discusses methodological foundations of International Entrepreneurship, the discipline lying at the intersection of International Business and Entrepreneurship, as well as the challenges of conducting qualitative research in management science. Next, a comprehensive overview of qualitative research is provided regarding the phenomenon of born globals, i.e. companies that, from inception, seek to derive competitive advantage based on the use of resources and the sale of products in various countries. The review shows that a relatively new academic field of International Entrepreneurship has already developed consistent rules and standards guiding the use of qualitative methods. The research is typically based on positivist paradigm, with cross-sectional multiple case study being the dominant research strategy.
Abstrakt
W artykule omówiono tradycje metodologiczne przedsiębiorczości międzynarodowej, dyscypliny leżącej na styku biznesu międzynarodowego i przedsiębiorczości, oraz wyzwania związane z prowadzeniem badań jakościowych w naukach o zarządzaniu. Następnie dokonano systematycznego przeglądu badań jakościowych z zakresu przedsiębiorczości międzynarodowej, poświęconych problematyce firm typu born global, tj. przedsiębiorstw, które od początku swojego istnienia budują przewagę konkurencyjną, opierając się na wykorzystaniu zasobów i sprzedaży produktów w wielu krajach. Przegląd wykazał, że stosunkowo młoda dyscyplina, jaką jest przedsiębiorczość międzynarodowa, zdążyła wypracować pewne spójne standardy dotyczące zastosowania metod jakościowych. Badania osadzone są w paradygmacie pozytywistycznym, a dominującą strategią badawczą jest porównawcze studium przypadku prowadzone w schemacie przekrojowym.
Recommended Citation
Wąsowska, A. (2014). Qualitative methods in international entrepreneurship research. European Management Studies, 12(47), 9-25. https://doi.org/10.7172/1644-9584.47.1
First Page
9
Last Page
25
Page Count
16
DOI
10.7172/1644-9584.47.1
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2014-08-30