Tytuł
Badanie przedsiębiorczości artystów ulicznych. Metodologia etnograficznych badań terenowych na rynku doznań
Keywords
performance, street art, ethnography, anthropology, entrepreneurship
Słowa kluczowe
performance,sztuka uliczna,etnografia,antropologia,przedsiębiorczość
Abstract
The article presents the methodology of ethnographic field research which the author used to study entrepreneurial aspects of Polish street artists’ activities. The presented ethnographic, started in 2012, was based mainly on interviews and participant observation. The activity of performers, mimes and musicians working in the street is regarded as an instance of experience economy. Artists earn money thanks to their handmade costumes and their invented creations, providing people with memories and experiences. This essay also presents some of the ethical dilemmas and methodological problems experienced by a novice ethnographer. The author describes her qualitative research in detail: preparations, enactment, ways of obtaining and interpreting material . She presents her field , relations with her interlocutors and her work with the empirical material. Entrepreneurship is framed within its original context, as entrepreneurial activities of non-formal art organizations.
Abstrakt
Artykuł przedstawia metodologię badań terenowych, której autorka użyła w badaniu przedsiębiorczości artystów ulicznych w Polsce. Badania etnograficzne rozpoczęte w 2012 r. zostały przeprowadzone głównie za pomocą wywiadu i obserwacji uczestniczącej. Działalność performerów, mimów oraz muzyków pracujących na ulicy jest przykładem rynku doznań. Artyści zarabiają dzięki stworzonym przez siebie strojom oraz wymyślonym kreacjom, dostarczając ludziom wspomnień i przeżyć. Esej pokazuje dylematy etyczne i problemy metodologiczne początkującego etnografa. Autorka szczegółowo opisuje badania jakościowe: przygotowanie, ich przebieg, sposób pozyskiwania oraz porządkowania informacji. Przedstawia teren badawczy, relacje z badanymi, a także pracę nad zebranymi materiałami. Przedsiębiorczość jest ukazana w oryginalnym kontekście – na przykładzie nieformalnej organizacji zajmującej się sztuką.
Recommended Citation
Połeć, M. (2014). Studying street art entrepreneurship: Methodology of ethnographic field research in the experience economy. European Management Studies, 12(47), 144-162. https://doi.org/10.7172/1644-9584.47.8
First Page
144
Last Page
162
Page Count
18
DOI
10.7172/1644-9584.47.8
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2014-08-30