•  
  •  
 

Tytuł

Badania jakościowe w naukach ekonomicznych – przydatność i wyzwania. Przykład badania współpracy małych i średnich przedsiębiorstw w regionie turystycznym

Keywords

qualitative research, economic sciences, tourism, tourist region

Słowa kluczowe

badania jakościowe,nauki ekonomiczne,turystyka,region turystyczny

Abstract

The aim of the article is to present usefulness, challenges and recommendations for conducting qualitative research by economic sciences representatives. To achieve this aim the empirical process of one of the scientific projects executed by the author was presented. The aim of the project was to analyze determinants of cooperation among service providers (including small and medium size enterprises) in tourist regions. In the first part, streams represented by economists and premises of conducting qualitative researchwere presented. In another part, the author’s research on cooperation of entities localized in five Beskids municipalities creating one tourist region was presented.The third part is devoted to theoretical and practical challenges in the process of projecting and conducting research of enterprises in a tourist region. The fourth part concerns practical recommendations that can be useful in this type of empirical research. Achieving the empirical aim is to justify the need of using qualitative research.

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja przydatności, a także wyzwań i wskazówek prowadzenia badań jakościowych przez przedstawicieli nauk ekonomicznych. By osiągnąć ten cel, przedstawiono proces badawczy jednego z projektów naukowych realizowanych przez autorkę. Celem projektu była analiza uwarunkowań współpracy usługodawców (w tym małych i średnich przedsiębiorstw) w regionach turystycznych. Rozważania rozpoczyna przedstawienie nurtów badawczych reprezentowanych przez przedstawicieli nauk ekonomicznych oraz przesłanek prowadzenia badań jakościowych. W kolejnej części zaprezentowano badania autorki nad współpracą podmiotów zlokalizowanych w pięciu beskidzkich gminach tworzących jeden region turystyczny. Kolejna część poświęcona jest teoretycznym i praktycznym wyzwaniom w procesie projektowania i realizacji badań wśród przedsiębiorstw w regionie turystycznym. Z kolei ostatnia część dotyczy praktycznych zaleceń (wskazówek), które mogą być użyteczne w tego typu projektach badawczych. Osiągnięcie postawionego celu badawczego ma uzasadniać potrzebę stosowania badań jakościowych.

First Page

163

Last Page

184

Page Count

21

DOI

10.7172/1644-9584.47.9

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2014-08-30

Share

COinS