Tytuł
Przewaga konkurencyjna oparta na wartości społecznej – analiza porównawcza czynników konkurencyjności przedsiębiorstw społecznych
Keywords
social enterprises, competitiveness, competitive advantage
Słowa kluczowe
przedsiębiorstwa społeczne konkurencyjność,przewaga konkurencyjna
Abstract
Social enterprises possess specific features due to their social mission and high contextuality. The following paper analyzes the phenomenon of social enterprises’ market competitiveness and their creation of competitive advantage. First, the paper discusses various approaches to social entrepreneurship, followed by a depiction of core differences between traditional and social entrepreneurship. Through a comparative analysis of data gathered in three different social enterprises, the article aims at distinguishing specific features of social enterprises competing for access to resources, instruments of competition and factors of their competitiveness. Findings lead to the identification of profound complexity of this phenomenon, which is associated with the necessity of fulfilling expectations of various groups of stakeholders. In the final part of the paper, a model of social enterprises’ competitive advantage has been proposed as a conceptualization of research findings.
Abstrakt
W artykule przedstawiono istotę przedsiębiorstwa społecznego oraz specyfikę wynikającą z konieczności łączenia społecznej misji oraz celów rynkowych. Następnie, na podstawie literatury, omówiono specyfikę konkurowania przedsiębiorstw społecznych zarówno o dostęp do zasobów, jak i o udział w rynku. Cechy charakterystyczne przedsiębiorstw społecznych każą podejrzewać, że obszary, determinanty i instrumenty ich konkurencyjności posiadają swoją specyfikę, różną od innych podmiotów rynkowych. Na podstawie przeprowadzonych badań jakościowych zidentyfikowano czynniki konkurencyjności charakterystyczne dla przedsiębiorstw społecznych oraz omówiono złożoność i wielkowymiarowość zjawiska konkurencyjności przedsiębiorstw społecznych wynikającą z konieczności pogodzenia oczekiwań różnych grup interesariuszy. Końcowa część opracowania przedstawia propozycję modelu konkurencyjności przedsiębiorstw społecznych, który może posłużyć jako punkt wyjścia do pogłębionych badań tego zjawiska.
Recommended Citation
Żur, A. (2014). Building competitive advantage through social value creation – a comparative case study approach to social entrepreneurship. European Management Studies, 12(49), 56-71. https://doi.org/10.7172/1644-9584.49.4
First Page
56
Last Page
71
Page Count
15
DOI
10.7172/1644-9584.49.4
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2014-12-15