Tytuł
Społeczne (de)konstruowanie tożsamości profesjonalnej menedżerów w procesie zwolnień pracowniczych
Keywords
managerial identity, identity struggle, redundancies, HRM, Critical Management Studies
Słowa kluczowe
tożsamość menedżerska,walka tożsamościowa,zwolnienia pracownicze,zarządzanie,zasobami ludzkimi,podejście krytyczne w naukach o zarządzaniu
Abstract
The text is dedicated to the development of professional managerial identity within the process of employee redundancies. It is based on social constructivism and Critical Management Studies (CMS). We look at the process of identity construction from HR departments’ and managers’ perspectives. To understand the process we conduct a critical literature review on human resources management (HRM) and present the findings from our own qualitative research. We show that the process of identity construction takes on the form of identity struggle. This struggle is carried on between the two perspectives: technocratic (organizational) and humanistic (individual) and manifests itself in the dynamic process of alterity/identity interplay.
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest procesowi kształtowania się profesjonalnej tożsamości menedżerów liniowych w trakcie zwolnień. W tekście oparto się na założeniach konstruktywizmu społecznego oraz nurtu krytycznego w naukach o zarządzaniu. Proces społecznego konstruowania tożsamości rozpatrywano z dwóch perspektyw: działów personalnych i menedżerów liniowych. Wykorzystano w tym celu krytyczny przegląd literatury z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i materiał z badań własnych. Pokazano, że kształtowanie tożsamości menedżerskiej przyjmuje formę walki tożsamościowej. Walka ta toczy się w obrębie perspektywy technokratycznej (organizacyjnej) i humanistycznej (indywidualnej), a wyraża się w dynamicznym procesie wzajemnego oddziaływania (interplay) odmienności i tożsamości.
Recommended Citation
Ławrynowicz, M., & Sławecki, B. (2014). Social (de)construction of professional managerial identity during the process of redundancies. European Management Studies, 12(49), 72-96. https://doi.org/10.7172/1644-9584.49.5
First Page
72
Last Page
96
Page Count
24
DOI
10.7172/1644-9584.49.5
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2014-12-15