Tytuł
Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości na przykładzie wietnamskich przedsiębiorców prowadzących swoje firmy w Polsce
Keywords
entrepreneurship, Vietnamese immigrants, national cultural dimensions, entrepreneurial competencies, entrepreneurial attitude
Słowa kluczowe
przedsiębiorczość,wietnamscy imigranci,narodowe wymiary kultury,kompetencje przedsiębiorcze,postawy przedsiębiorcze
Abstract
The paper focuses on the cultural approach to entrepreneurship. The results were developed on the basis of the study of Vietnamese entrepreneurs in Poland. The authors analyzed different typologies of national cultures popular on the ground of management theory (Hofstede, 2000; Hall, 1976; Gesteland, 1999; Hampden-Turner and Trompenaars, 1998; Kluckhohn and Strodtbeck, 1961; Schwartz, 1994) and highlighted the most important, in their opinion, dimensions which have influence on entrepreneurial attitude and competences (Glinka, Gudkova, 2011). Vietnamese culture was described according to these dimensions. Further, picture of Vietnamese culture from the literature was compared to the description of Vietnamese entrepreneurs culture from the research. The results were compared and analyzed in order to present how culture determines entrepreneurial competencies of studied community. The text describes the research which is still in progress.
Abstrakt
Artykuł omawia kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości. Wyniki zaprezentowane w niniejszym tekście oparte są na badaniach przeprowadzonych wśród wietnamskich przedsiębiorców w Polsce. Główną zastosowaną metodą były wywiady częściowo strukturalizowane. Autorki poddały analizie typologie kultur narodowych najbardziej popularne na gruncie nauk o zarządzaniu (Hofstede, 2000; Hall, 1976; Gesteland, 1999; Hampden-Turner i Trompenaars, 1998; Kluckhohn i Strodtbeck, 1961; Schwartz, 1994) i wyróżniły najważniejsze, ich zdaniem, wymiary mające wpływ na postawy i kompetencje przedsiębiorcze (Glinka i Gudkova, 2011). Stosownie do zaprezentowanych wymiarów zostały scharakteryzowane kultura wietnamska (na podstawie analizy literaturowej) oraz kultura wietnamskich imigrantów (na podstawie wyników badań). Ostatecznie zestawiono wyniki analiz literaturowych oraz badań w celu pokazania wpływu uwarunkowań kulturowych na kompetencje przedsiębiorcze badanej społeczności. Wyniki zaprezentowane w tekście są częścią jeszcze nieukończonych badań.
Recommended Citation
Brzozowska, A., & Postuła, A. (2014). The cultural determinants of entrepreneurship. An example of the Vietnamese immigrants running their own business in Poland. European Management Studies, 12(49), 117-138. https://doi.org/10.7172/1644-9584.49.7
First Page
117
Last Page
138
Page Count
21
DOI
10.7172/1644-9584.49.7
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2014-12-15