•  
  •  
 

Tytuł

Adaptacyjne systemy agentowe we współczesnym środowisku e-commerce

Keywords

agent systems, adaptability, e-commerce

Słowa kluczowe

systemy agentowe,adaptacyjność,e-commerce

Abstract

The evolution of consumer priorities focused on time-saving transactions, a personalized approach and the general move away from price as the sole and most important determinant of the quality of products and services have resulted in intensification of dynamic changes in e-commerce. This determined the need for technology which would effectively meet the requirements set by the market. Such a technology are intelligent program agents. The authors, through the award of selected applications of this class of systems in the analyzed market, indicate adaptability as a key for their efficient and effective functioning. This article presents different approaches to the issue of adaptability, which is a response to the need for agents to adapt to dynamic changes in the environment of e-commerce. Such a requirement is clear both from the need to modify their behavior in response to stimuli from the environment in which they operate and from the interaction with other agents in multi-agent systems.

Abstrakt

Ewolucja priorytetów konsumenckich, ukierunkowana na oszczędność czasu transakcji, spersonalizowane podejście i ogólne odejście od ceny jako jedynego i najważniejszego wyznacznika jakości produktów i usług spowodowały nasilenie dynamiki zmian zachodzących w handlu elektronicznym. Zdeterminowało to konieczność zastosowania technologii, która w sposób efektywny sprostałaby wymogom stawianym przez analizowany rynek. Technologią taką są inteligentni agenci programowi. Autorzy, poprzez wyróżnienie wybranych zastosowań systemów tej klasy w obszarze analizowanego rynku, wskazują na cechę adaptacyjności jako kluczową dla sprawnego i efektywnego funkcjonowania tych systemów. Niniejszy artykuł prezentuje różne podejścia do kwestii adaptacyjności, która jest odpowiedzią na konieczność dostosowania się agentów do dynamiki zmian zachodzących w środowisku e-commerce. Wymóg taki wynika zarówno z potrzeby modyfikowania swojego zachowania w reakcji na bodźce płynące z otoczenia, jak i z interakcji z innymi agentami w systemach wieloagentowych.

First Page

88

Last Page

100

Page Count

12

DOI

10.7172/1644-9584.52.7

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2015-02-02

Share

COinS