Tytuł
Przypominanie organizacyjne jako kompetencja
Keywords
historical turn, organizational remembering, organizational forgetting, organizational reminding, competences of organization
Słowa kluczowe
historyczny zwrot,pamiętanie organizacyjne,zapominanie organizacyjne,przypominanie organizacyjne,kompetencje organizacji
Abstract
The article is devoted to the use of the historical approach in contemporary management. The author discusses the issue mentioned in the context of “historical turn” in organizational sciences, the organization remembering and forgetting as interpreted discursively as well as competence management in the treatment of organizational memory as a competence of the organization (as T. Oleksyn proposes). The author refers to his proposal as “organizational reminding”. This category means the process of intentional, dynamic and discursive initiating and asking questions by management researchers and reflective practitioners, questions which have their origin in the widely understood, critically interpreted organizational traditions. They concern both practices (that is, minimizing a single loop of forgetting) and values (that is, dealing with a double loop of forgetting, in accordance with the concept of M. Kostera and S. Ciuk).
Abstrakt
Artykuł jest poświęcony wykorzystaniu podejścia historycznego we współczesnym zarządzaniu na przykładzie problematyki europeistycznej. Autor dyskutuje wspomniane zagadnienie w kontekście „historycznego zwrotu” nauki o organizacji, pamiętania i zapominania organizacyjnego interpretowanych dyskursywnie oraz zarządzania kompetencjami przy traktowaniu pamięci organizacyjnej jako kompetencji organizacji (tak jak proponuje to T. Oleksyn). Swoją propozycję autor określa jako „przypominanie organizacyjne”. Kategoria ta oznacza proces intencjonalnego, dynamicznego i dyskursywnego inicjowania oraz stawiania pytań przez badaczy zarządzania i refleksyjnych praktyków, pytań mających swe źródło w szeroko rozumianych, poddanych krytycznej interpretacji tradycjach organizacyjnych. Chodzi o pytania dotyczące zarówno praktyk (czyli minimalizowanie pojedynczej pętli zapominania), jak i wartości (czyli zmierzenie się z podwójną pętlą zapominania, zgodnie z koncepcją M. Kostery i S. Ciuk).
Recommended Citation
Ochinowski, T. (2017). Organizational Reminding as a Competence. European Management Studies, 15(68), 39-53. https://doi.org/10.7172/1644-9584.68.2
First Page
39
Last Page
53
Page Count
14
DOI
10.7172/1644-9584.68.2
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2017-07-05