•  
  •  
 

Tytuł

Zmiana credit ratingu i rynek obligacji – wpływ poziomu rozwoju gospodarczego

Keywords

credit rating, bond market, event study

Słowa kluczowe

credit rating,rynek obligacji,metoda analizy zdarzeń

Abstract

The aim of the paper is to examine the impact of credit rating changes of a country on bond yields, taking into account this country’s level of economic development. The following hypothesis has been formulated following a literature review: Bond yields react more strongly to credit rating changes in developed economies. The impact is greatest in the case of credit rating downgrades both in developed and developing economies; in developing economies, both upgrades and downgrades affect bond yields. Event study methodology has been applied to analyse Thomson Reuters’s database of 225 countries, published daily between 1980 and 2016. Research results may be used to analyse the influence of information published by lesser agencies on investors’ decisions. The analysis encompasses the impact of credit rating changes published by smaller agencies, which has yet to be subject to scholarly investigation.

Abstrakt

Celem artykułu była analiza wpływu zmian credit ratingów krajów na rentowność obligacji przy uwzględnieniu poziomu rozwoju gospodarczego krajów. Postawiono hipotezę po przeprowadzeniu przeglądu literaturowego, tj.: Rentowności obligacji silniej reagują na zmiany credit ratingów w przypadku krajów rozwiniętych gospodarczo. Wpływ jest największy w przypadku obniżenia ratingu kredytowego zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się. Metodologia badania zdarzeń została wykorzystana do analizy danych dziennych pochodzących z bazy danych Thomson Reuters dla 225 krajów dla okresu 1980–2016. Rentowności obligacji silniej reagują na zmiany ratingów w gospodarkach rozwiniętych. Wpływ ten jest największy w przypadku obniżenia ratingu, zarówno w rozwiniętych, jak i rozwijających się gospodarkach; w krajach rozwijających się zarówno podwyżki, jak i obniżki ratingów wpływają na rentowność obligacji. Wyniki badań mogą być wykorzystane do analizy wpływu informacji publikowanych przez mniejsze agencje na decyzje inwestorów. Analiza obejmuje wpływ zmian ratingów publikowanych przez mniejsze agencje, które nie podlegały dotychczas badaniom naukowym.

First Page

176

Last Page

189

Page Count

13

DOI

10.7172/1644-9584.76.11

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2018-08-12

Share

COinS