Tytuł
Refleksja estetyczna w teorii i praktyce zarządzania
Keywords
organisational theory, aesthetics, philosophy, design, visualisation
Słowa kluczowe
teoria organizacji,estetyka,filozofia,projektowanie,wizualizacja
Abstract
Research on the aesthetics of organisations, conducted for several decades, has led to organisations being no longer regarded as aesthetically neutral entities, but as forms of expression, susceptible to several aspects of human perception, interpretation and reaction. This approach can be of particular importance for supporting creativity, innovativeness, knowledge conversion, and for critical reflection on the theory of management and managerial practice. In order to take full advantage of the potential of this cognitive perspective, one should turn to applied practices (e.g. the work of designers and artists) combined with theory (of perception, design or art), which have thus far remained beyond the purview of mainstream organisation and management theory.
Abstrakt
Prowadzone od kilkudziesięciu lat badania nad estetyką organizacji spowodowały, że organizacje nie są już traktowane jako byty estetycznie neutralne, ale jako formy ekspresji, podatne na wielorakie aspekty ludzkiej percepcji, interpretacji i reakcji. Podejście to może mieć szczególne znaczenie we wspomaganiu kreatywności, innowacyjności, konwersji wiedzy, a także krytycznej refleksji nad teorią i praktyką zarządzania. Aby w pełni wykorzystać potencjał tej perspektywy poznawczej, należy zwrócić się w kierunku stosownych praktyk (np. pracy projektantów i twórców) oraz teorii (percepcji, projektowania, czy sztuki), które do tej pory leżały poza sferą zainteresowania głównego nurtu teorii organizacji i zarządzania.
Recommended Citation
Dzidowski, A. (2018). Aesthetic Reflection in Managerial Theory and Practice. European Management Studies, 16(80), 39-51. https://doi.org/10.7172/1644-9584.80.3
First Page
39
Last Page
51
Page Count
12
DOI
10.7172/1644-9584.80.3
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2018-12-12