Tytuł
Model biznesu firmy kreatywnej a design management
Keywords
creative company, creative sector, business model of a creative company, design management, design management features
Słowa kluczowe
firma kreatywna,przedsiúbiorstwo kreatywne,model biznesu firmy kreatywnej,design,management,cechy design management
Abstract
The aim of the article is to present the creative company’s business model in the context of design management. The article is a literature review. The first part outlines reasons for dealing with the issues of the creative sector, including business models. It presents definitions of the creative sector and of a creative organisation/company, as well as the characteristics of the creative company’s business model. In the second part, reason for focusing on design management issues, its definitions and features are explored. The third part presents a comparison of business models of creative companies with design management. The author also attempts to establish whether any relationship between these two trends exists and what connects them.
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie modelu biznesu firmy kreatywnej w kontekście design management. Opracowanie jest krytycznym przeglądem literatury. W części pierwszej opisano przyczynę zajęcia się problematyką przedsiębiorstw kreatywnych w tym modeli biznesowych, przedstawiono definicje przedsiębiorstwa/ firmy kreatywnej, a także cechy modelu biznesu firmy kreatywnej. W części drugiej opisano przyczynę zajęcia się problematyką design management, przedstawiono definicje, a także jego cechy. Część trzecia jest zestawieniem porównawczym modeli biznesowych firm kreatywnych z cechami design management i próbą odpowiedzi na pytania: czy istnieje jakaś zależność pomiędzy tymi dwoma tendencjami, czy jest coś co je ze sobą łączy? Na tej podstawie autor stworzył model teoretyczny, który w przyszłości będzie weryfikowany przez badania empiryczne.
Recommended Citation
Caban-Piaskowska, K. (2019). Business Model of a Creative Company and Design Management. European Management Studies, 17(82), 155-169. https://doi.org/10.7172/1644-9584.82.8
First Page
155
Last Page
169
Page Count
14
DOI
10.7172/1644-9584.82.8
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2019-05-06