•  
  •  
 

Tytuł

Relacja pomiędzy doświadczeniami widza a gatunkiem filmowym – badanie oparte na text mining recenzji filmowych

ORCID

Urszula Świerczyńska-Kaczor: 0000-0001-5368-0247

Keywords

text mining of online reviews, viewer experience

Słowa kluczowe

text mining recenzji filmowych,doświadczenia widza

Abstract

This paper aims to provide insight about viewer experience with movies of different genres: the suspense movie, the western and the comedy. The qualitative and quantitative analyses based on text mining were conducted for online reviews of the three selected movies. The results of text mining were complemented by a qualitative manual analysis of reviews. The results of text mining indicated the spectrum of factors shaping viewer experience at different stages of the consumer journey. These factors relate to, for example, the product features (e.g. the recognized movie director, movie stars, soundtrack, and the historical context of the plot), and different touch points (e.g. movie distribution channel). The categories of viewer experience captured in the study can be assessed as adequate to the genre. The present study is preliminary in nature and is therefore exploratory. The results indicate the potential usefulness of text mining of online reviews as a method constituting the background for studies based on interviewing subjects. The study also points to the importance of looking for interdisciplinary frameworks in the research field of viewer experience.

Abstrakt

Niniejsza publikacja oferuje wgląd w doświadczenia widzów związane z konsumpcją filmów należących do różnych gatunków, takich jak suspens, western oraz komedia. Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem jakościowej i ilościowej analizy text mining recenzji trzech wybranych tytułów filmowych. Wyniki analizy opartej na text mining uzupełnia badanie jakościowe recenzji filmowych. Wyniki badania pozwoliły na uchwycenie spektrum czynników oddziałujących na doświadczenia widzów na różnych etapach konsumpcji produktu, jakim jest film – podróży zakupowej konsumenta. Czynniki te związane są m.in. z cechami produktu (np. marka reżysera, gwiazdorska obsada, ścieżka dźwiękowa, historyczny kontekst fabuły filmu) oraz różnymi punktami „kontaktu” kreującymi doświadczenia widza (np. kanał dystrybucji filmu). Wyodrębnione kategorie doświadczeń widza odpowiadają analizowanym gatunkom filmowym. Prezentowane w niniejszej publikacji badanie ma charakter badań wstępnych, eksploracyjnych.

First Page

154

Last Page

175

Page Count

21

DOI

10.7172/1644-9584.85.9

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2019-11-29

Share

COinS