•  
  •  
 

Tytuł

Formy i uwarunkowania ponownej internacjonalizacji: cztery przypadki

ORCID

Tiia Vissak: 0000-0002-4984-3629

Barbara Francioni: 0000-0001-8782-6814

Keywords

foreign market entry, de-internationalization, re-internationalization, case study

Słowa kluczowe

wejście na rynek zagraniczny,deinternacjonalizacja,ponowna internacjonalizacja,studium przypadku

Abstract

Purpose: This paper aims to find out which forms of re-internationalization two Italian and two Estoniancase companies experienced and which factors affected them, and through that, to develop the literature on re-internationalization. Design/methodology/approach: It is based on four cases. Findings: The paper shows that several internal and external factors – (changes in) the decision-makers’ international orientation, the (business) environment, firms’ relationships with their business partners, and their unique resources and capabilities – affected re-internationalization. In addition, it explains that the circumstances of initial foreign market entries and the following foreign market exits also influenced the case firms’ re-entry decisions. It concludes that exits and re-entries are normal for international firms and it is not always possible to foresee and/or “plan” them. Research limitations/implications: In the future, more cases could be studied and survey data collected. The issue of decision-making logic needs more research attention and definitions still need development. Originality/value: Knowledge on re-internationalization is still relatively limited and thus this paper contributes toward expanding this knowledge.

Abstrakt

Cel: Artykuł ma na celu ustalenie, jakie były formy ponownej internacjonalizacji dwóch włoskich i dwóch estońskich przedsiębiorstw oraz jakie czynniki miały na nie wpływ, a tym samym przyczynienie się do rozwoju literatury na temat ponownej internacjonalizacji. Projekt/metodologia/podejście: Opiera się na czterech przypadkach. Wyniki: W opracowaniu wykazano, że na ponowną internacjonalizację wpływ miało kilka czynników wewnętrznych i zewnętrznych – międzynarodowa orientacja decydentów (lub jej zmiany), otoczenie (biznesowe), relacje przedsiębiorstw z partnerami biznesowymi oraz ich swoiste zasoby i możliwości. Ponadto wyjaśniono, że na decyzje o ponownym wejściu na rynek wpłynęły również okoliczności pierwszego wejścia na rynek zagraniczny i następującego po nim wyjścia z tego rynku. Stwierdzono, że wyjście i ponowne wejście są normalne dla przedsiębiorstw międzynarodowych i nie zawsze można je przewidzieć lub „zaplanować”. Ograniczenia/implikacje badawcze: W przyszłości można by zbadać więcej przypadków i zebrać więcej danych ankietowych. Większą uwagę należy poświęcić kwestii logiki decyzyjnej, a definicje wymagają dopracowania. Oryginalność/wartość: Wiedza na temat ponownej internacjonalizacji jest wciąż stosunkowo ograniczona, dlatego artykuł przyczynia się do jej poszerzania.

First Page

27

Last Page

53

Page Count

26

DOI

10.7172/1644-9584.87.2

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2020-03-30

Share

COinS