•  
  •  
 

Tytuł

Proces zmian strategicznych w praktyce – cztery studia przypadków w Kosowie

ORCID

Diana Lekaj: 0000-0001-8573-924X

Bardha Qirezi: 0000-0001-7294-7058

Keywords

strategy as practice, financial institutions, Kosovo, strategic change, processes and practices, organizational context, foreign ownership, international business

Słowa kluczowe

strategia jako praktyka,instytucje finansowe,Kosowo,zmiana strategiczna,procesy i praktyki,kontekst organizacyjny,własność zagraniczna,biznes międzynarodowy

Abstract

Purpose: Strategic change from the perspective of strategy as practice (SAP) is an interactive and complex process entangled in the macro and micro environment, especially in the international business context. This paper explores the process of organizational strategic change in four financial companies with foreign and domestic ownership in Kosovo. Methodology: The study uses strategy as practice approach and grounded theory methodology (Charmaz, 2006) to examine the process of strategic change and to provide insights of change management in context. Results: The study proposes 5 stages of change: experiencing crisis, diagnosing the organization, shaping the change strategy, communicating the change strategy, and implementing and stabilizing change. The results show that strategic change models should be adapted based on the context of change and other organizational contents such as type of organization, industry, type of crisis, organizational culture and other factors aligned with the need for change. Value: The results add a constructive discussion to the field of strategy as practice and the international business research area, highlighting the importance of culture integration, communication and new practice stabilization through the understanding of the local culture and tolerance on the part of international companies including M&A firms.

Abstrakt

Cel: Zmiana strategiczna z punktu widzenia strategii jako praktyki (strategy as practice – SAP) jest interaktywnym i złożonym procesem osadzonym w otoczeniu makro i mikro, zwłaszcza w kontekście biznesu międzynarodowego. W artykule zbadano proces strategicznej zmiany organizacyjnej w czterech zagranicznych i krajowych przedsiębiorstwach finansowych w Kosowie. Metodologia: W celu zbadania procesu zmian strategicznych i przybliżenia kwestii zarządzania zmianą w ujęciu kontekstowym w badaniu zastosowano podejście oparte na strategii jako praktyce oraz metodologię teorii ugruntowanej (Charmaz, 2006). Wyniki: W opracowaniu zaproponowano 5 etapów zmian: doświadczanie kryzysu, diagnoza organizacji, kształtowanie strategii zmiany, komunikowanie strategii zmiany oraz wdrażanie i stabilizowanie zmiany. Wyniki pokazują, że modele zmian strategicznych należy dostosować w oparciu o kontekst zmian i inne czynniki organizacyjne, takie jak rodzaj organizacji, branża, rodzaj kryzysu, kultura organizacyjna i inne czynniki dostosowane do potrzeby zmiany. Wartość: Wyniki wnoszą konstruktywną dyskusję w dziedzinę strategii jako praktyki i obszar badań w zakresie biznesu międzynarodowego, podkreślając znaczenie integracji kultury, komunikacji i stabilizacji nowych praktyk poprzez zrozumienie kultury lokalnej i dzięki tolerancji ze strony przedsiębiorstw międzynarodowych, w tym przedsiębiorstw prowadzących fuzje i przejęcia.

First Page

54

Last Page

80

Page Count

26

DOI

10.7172/1644-9584.87.3

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2020-03-30

Share

COinS