Tytuł
Zachowania konsumenckie srebrnych singli na rynku e-turystycznym
Keywords
elder people, consumer behaviour, single-person household, e-Services, e-Tourism, Poland
Słowa kluczowe
osoby starsze,zachowania konsumpcyjne,gospodarstwo domowe singla,e-usługi,e-turystyka,Polska
Abstract
Purpose: To identify the consumption behaviours of singles aged 60+ (running single-person households) on the e-tourism market and to identify barriers to the use of this type of services, taking into account socio-demographic and economic factors. Design/methodology/approach: A survey questionnaire was used to collect data from 96 elderly Polish singles using (or not using) e-tourism. The survey was administered using the Computer-Assisted Web Interview method. Next, the answers were analysed with the use of advanced statistical tools (the Bonferroni method). Findings: 52% of the respondents have used tourist e-services at least once in the last two years. Most often, they searched for accommodation, trips, air and rail connections, purchased tickets in connection with a tourist trip, and searched for tourist offers on the Internet. Financial reasons and the lack of needs in this area were recognized as the dominant barriers to participation in e-tourism. Socio-demographic factors, i.e. gender, education, age and place of running a single-person household and economic factors shaped the behaviour of the respondents on the e-market discussed. Research limitations/implications: Firstly, a limited number of respondents does not allow for the generalization of the results. Secondly, as the study involved the use of a survey, the subjective interpretation of questions and a declarative nature of responses could have affected the results. Thirdly, the reasons for running a single-person household were not the focus of the study. Practical implications: The results can be used to develop more effective marketing strategies in tourism e-business and to manage the leisure time of elderly “silver” singles effectively. Originality/value: Research into the participation of elderly singles in e-tourism as a manifestation of civilization megatrends, including demographic, social and technological trends.
Abstrakt
Cel: Identyfikacja zachowań konsumpcyjnych osób w wieku 60 lat i więcej prowadzących jednoosobowe gospodarstwo domowe na rynku e-usług turystycznych i rozpoznanie ograniczeń z korzystania z tego rodzaju usług z uwzględnieniem czynników społeczno-demograficznych i ekonomicznych. Metoda: Posługując się kwestionariuszem ankiety, dane zebrano od 96 starszych, polskich singli korzystających (lub nie korzystających) z e-turystyki. Do przeprowadzenia ankiety wykorzystano komputerową metodę wywiadu internetowego. Następnie odpowiedzi przeanalizowano przy użyciu zaawansowanych narzędzi statystycznych (metoda Bonferroniego). Wyniki: 52% respondentów w ciągu ostatnich dwóch lat skorzystało co najmniej raz z e-usług turystycznych. Najczęściej w Internecie wyszukiwano miejsc noclegowych, wycieczek, połączeń lotniczych, kolejowych, nabywano bilety w związku z wyjazdem turystycznym oraz poszukiwano ofert turystycznych. Wśród dominujących barier udziału w e-turystyce uznano względy finansowe oraz brak potrzeb w tym zakresie. Czynniki społeczno-demograficzne, tj. płeć, wykształcenie, wiek oraz miejsce prowadzenia jednoosobowego gospodarstwa domowego oraz czynniki ekonomiczne kształtowały zachowania respondentów na prezentowanym e-rynku. Ograniczenia badań i wnioskowania: Po pierwsze, ograniczona liczba respondentów nie upoważnia do generalizowania wyników. Po drugie, przeprowadzono badanie ankietowe, zatem subiektywna interpretacja pytań i deklaratywność mogła mieć wpływ na wyniki. Po trzecie, przyczyny prowadzenia jednoosobowego gospodarstwa domowego nie były celem tego artykułu. Implikacje praktyczne: Wyniki można wykorzystać przy opracowywaniu skuteczniejszych strategii marketingowych w turystycznym e-biznesie oraz przy efektywnym zarządzaniu czasem wolnym starszych singli. Oryginalność: Badania uczestnictwa starszych singli w e-turystyce, jako przejaw megatrendów cywilizacyjnych, w tym trendów demograficznych, społecznych i technologicznych.
Recommended Citation
Lubowiecki-Vikuk, A., & Sousa, B. (2020). Consumer Behaviour of Silver Singles on the E-Tourist Market. European Management Studies, 18(87), 159-176. https://doi.org/10.7172/1644-9584.87.7
First Page
159
Last Page
176
Page Count
17
DOI
10.7172/1644-9584.87.7
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2020-03-30