Tytuł
Modele rozwoju sieci innowacyjnej w klastrach
Keywords
innovation network, clusters, innovations
Słowa kluczowe
sieć innowacyjna,klastry,innowacje
Abstract
Purpose: The purpose of this article is to present selected models for development of an innovation network in clusters from the perspective of network relations. Design/methodology/approach: The argumentation draws upon the literature on the concept of the network and on the results of research of other authors related to the activity of companies in clusters. Findings: Hierarchical relations between the dominant company and suppliers using its technology offer limited possibilities of innovation creation. Such an influence on the position of the company is exerted by “producer networks” where the leading company defines the conditions of production and supply and provides technology. Discovering new knowledge and creating innovation usually requires heterarchical relations where the power and decision-making process are decentralised and managerial competences and skills are balanced and dispersed among network participants. This case is represented by “buyer networks” where the leading company formulates expectations for product characteristics and the subcontractor responds to these requirements using its own development and design solutions. Research limitations/implications: The research is based on the theoretical literature on the concept of the network and on the results of empirical research of other authors related to the activity of companies in clusters. Originality/value: The article broadens the area of research in the field of cluster and network relations as well as indicates the possibility of using this knowledge in entrepreneurs’ decisions.
Abstrakt
Cel: Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wybranych modeli rozwoju sieci innowacyjnej w klastrach z perspektywy relacji sieciowych. Metodologia: Metodologia wraz z argumentowaniem bazują na literaturze przedmiotu dotyczącej koncepcji sieci oraz na wynikach badań innych autorów związanych z działalnością firm w klastrach. Wyniki: Relacje hierarchiczne pomiędzy firmą dominującą a dostawcami korzystającymi z jej technologii oferują ograniczone możliwości tworzenia innowacji. Taki wpływ na pozycję firmy wywierają „sieci producentów”, w których wiodąca firma określa warunki produkcji i dostaw oraz zapewnia technologię. Odkrywanie nowej wiedzy i tworzenie innowacji wymaga zwykle relacji heterarchicznych, w których władza i proces decyzyjny są zdecentralizowane, a kompetencje i umiejętności menedżerskie są wyważone i rozproszone wśród uczestników sieci. Taki przypadek prezentują „sieci kupujących”, w których wiodąca firma formułuje oczekiwania dotyczące cech produktu, a podwykonawca odpowiada na te wymagania, stosując własne rozwiązania w zakresie rozwoju i projektowania. Ograniczenia badań i wnioskowania: Badania opierają się na teoretycznej literaturze przedmiotu w zakresie koncepcji sieci oraz na wynikach badań empirycznych innych autorów dotyczących działalności firm w klastrach. Oryginalność: Artykuł poszerza obszar badań w zakresie koncepcji klastrów i relacji sieciowych, a także wskazuje na możliwość wykorzystania tej wiedzy w decyzjach przedsiębiorców.
Recommended Citation
Gancarczyk, J., & Najda-Janoszka, M. (2020). Models for Development of an Innovation Network in Clusters. European Management Studies, 18(87), 179-192. https://doi.org/10.7172/1644-9584.87.8
First Page
179
Last Page
192
Page Count
13
DOI
10.7172/1644-9584.87.8
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2020-03-30