•  
  •  
 

Tytuł

Kontrola koncentracji mediów w dobie digitalizacji. Pomiędzy regulacją a konkurencją

Abstract

The article concerns the problem of the control of media concentration. Due to the specific nature of this form of economic activity, there are various concepts of appropriate law mechanisms to regulate market structure. The main doubts are connected with the fact that the element protected by law in this case is not market competition in the pure economic sense, but, above all, media pluralism. A guarantee of the existence of this value, according to the supporters of detailed sector regulation, requires a definition of the admissible forms of administrative interference into the ownership structures of media entrepreneurs. Opponents of this idea are of the opinion that in order to maintain pluralism, it is sufficient to apply to media concentration general rules of competition law relevant to other domains of economy. Despite the fact that the above-mentioned dispute is still unsettled, it has acquired particular importance in the age of digitalisation, which leads to the development of new forms of data creation and transmission. The article presents opinions on the necessity of a new approach to the problem of digital media concentration and a substantiation of the proposed law changes in this field.

Abstrakt

Artykuł porusza problem kontroli koncentracji mediów. Z uwagi na specyfikę tego rodzaju działalności gospodarczej istnieją różne koncepcje dotyczące właściwych mechanizmów prawnych regulujących strukturę rynku. U podstaw wątpliwości leży przede wszystkim fakt, iż w tym przypadku elementem chronionym przez prawo jest nie tyle konkurencja w aspekcie czysto ekonomicznym, ale przede wszystkim pluralizm mediów. Zagwarantowanie istnienia tej wartości, zdaniem zwolenników szczegółowej regulacji sektorowej, wymaga zdefiniowania sposobów dopuszczalnej, administracyjnej ingerencji w struktury własnościowe przedsiębiorców medialnych. Przeciwnicy tej koncepcji twierdzą, iż dla zachowania pluralizmu wystarczające jest stosowanie do koncentracji mediów ogólnych reguł prawa konkurencji właściwych dla innych dziedzin gospodarki. Choć poruszony wyżej spór pozostaje nierozstrzygnięty, nabrał on szczególnego znaczenia w dobie digitalizacji, skutkującej rozwojem nowych form tworzenia i przesyłu danych. W artykule przedstawiono poglądy na temat konieczności nowego podejścia do problemu koncentracji mediów cyfrowych i uzasadnienie proponowanych zmian prawnych w tej dziedzinie.

First Page

105

Last Page

115

Page Count

10

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2004-10-10

Share

COinS