Tytuł
Czy możliwa jest demokratyczna debata o regulacji rynku mediów?
Abstract
The starting point for this text is the assumption that regulation of the mass media sector is a political problem and, therefore, a democratic debate is an indispensable prerequisite for settling it. The analysis of stakeholders' interests in this sector is conducted in order to answer the question formulated in the text's title. Next, two theories (the agenda-setting theory, the framing effect theory) are presented with the intention of explaining how the media outlets influence public debate on mass media sector regulation. Then, strategies of influence most often used on the Polish media market are described. Finally, the consequences of the lack of a democratic debate for media market effectiveness are shown.
Abstrakt
Za punkt wyjścia artykułu przyjęto założenie, że regulacja sektora mediów jest problemem politycznym, który w związku z tym może zostać stabilnie rozstrzygnięty jedynie w wyniku demokratycznej debaty. W celu udzielenia odpowiedzi na pytanie postawione w tytule, przeanalizowano interesy uczestników sektora. Po wyciągnięciu wniosków scharakteryzowano dwie koncepcje (agenda-setting theory, framing effect), które pomagają wyjaśnić sposób, w jaki środki masowego przekazu wywierają wpływ na debatę dotyczącą regulacji sektora mediów. Następnie przedstawiono najczęściej stosowane na rynku polskim strategie wywierania wpływu oraz sformułowano wnioski dotyczące konsekwencji braku demokratycznej debaty dla funkcjonowania rynku mediów.
Recommended Citation
Hensel, P. (2004). Czy możliwa jest demokratyczna debata o regulacji rynku mediów?. European Management Studies, 2(3), 116-126. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol2/iss3/9
First Page
116
Last Page
126
Page Count
10
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2004-10-10