Abstract
The article discusses the two main pro-competitive functions of public intervention into market economy, that is 'competition protection' and 'pro-competitive sector-specific regulation'. It aims in particular to illustrate the basic differences between these two functions. Competition protection is defined here as an intervention directed at the protection of existing competition. It has an ex post (re-active) and individually penalising character. On the other hand, pro-competitive sector-specific regulation is understood as intervention supporting the development of competition. It has an ex ante (pro-active), prescriptive and non-transitory character. The text also shows the fact that the fulfilment of both functions is entrusted to 'independent' public bodies.It characterises what major instruments are used to ensure access to networks and essential facilities within the ambit of 'competition protection' and 'pro-competitive sector-specific regulation' (in the telecoms, energy and rail transport sectors). Finally, the article outlines the challenges public economic law is currently facing in particular, in the light of sector-specific regulation's increasing scope (both in the EU and its Member States). Finally, it presents the main discussion points surrounding the legal make-up and functioning of bodies ('regulators') entrusted with competition protection and sector-specific regulation.
Abstrakt
Artykuł dotyczy dwóch głównych funkcji prokonkurenyjnej interwencji (reglamentacji) publicznej w gospodarce rynkowej: "ochrony konkurencji" i "prokonkurencyjnej regulacji sektorowej". W artykule podjęta została próba zdefiniowania oraz ukazania podstawowych różnic modelowych: "ochrony konkurencji" - jako działalności mającej na celu ochronę istniejącej konkurencji, opartej o reguły generalne i polegającej na interwencji ex post (re-aktywnej), represyjnej i jednostkowej - oraz "prokonkurencyjnej regulacji sektorowej" - jako działalności mającej na celu wspieranie rozwoju konkurencji, bazującej na regułach ogólnych i polegającej na interwencji ex ante (pro-aktywnej), preskryptywnej i ciągłej. Odrębnie przedstawiono także modelowe podobieństwo obu funkcji - niezależność realizujących je organów administracji publicznej. W artykule ukazano także przykładowo podstawowe instrumenty zapewniania dostępu do sieci i innych urządzeń kluczowych w ramach "ochrony konkurencji" i "prokonukrencyjnej regulacji sektorowej" (w telekomunikacji, energetyce i transporcie kolejowym). Wreszcie, artykuł wskazuje na zmiany w modelu prawnym "ochrony konkurencji" i "prokonkurencyjnej regulacji sektorowej", w tym problemy ich konwergencji i kooperacji, określa główne obszary dyskusji wokół podstawowych problemów praktyki związanych z ustrojem i funkcjonowaniem organów ochrony konkurencji i niezależnej regulacji sektorowej oraz formułuje wyzwania poznawcze, jakie dla nauki publicznego prawa gospodarczego rodzi zwłaszcza rozszerzający się współcześnie (we Wspólnocie Europejskiej i w jej państwach członkowskich) zakres niezależnej regulacji sektorowej.
Recommended Citation
Skoczny, T. (2004). Ochrona konkurencji a prokonkurencyjna regulacja sektorowa. European Management Studies, 2(5), 7-34. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol2/iss5/1
First Page
7
Last Page
34
Page Count
27
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2004-10-30