Abstract
The article presents basic assumptions, structure and principles of telecommunications markets regulation in the light of EU directives on electronic communications. Discussed are the pro-competitive regulatory activities of the state authorities as one of the public functions in the economy, the status of the regulatory authorities, the principles and aims of the regulatory activity. The main purpose of the article is a presentation of the cycle of regulatory activities performed periodically by the regulatory authorities consisting in selection of the regulated markets, assessment of markets' competitiveness, determination of dominating enterprises, application of remedies and, finally, in resolving the disputes arising among the market players.
Abstrakt
Artykuł przedstawia założenia, strukturę i zasady regulowania rynków telekomunikacyjnych w związku z dyrektywami Unii Europejskiej o łączności elektronicznej. Omówiono funkcję regulowania na rzecz konkurencji jako jedną z funkcji państwa w gospodarce, status organów regulacyjnych, zasady i cele prowadzenia działalności regulacyjnej. Głównym celem artykułu jest przedstawienie cyklu czynności regulacyjnych, podejmowanych okresowo przez władze regulacyjne, polegających na ustaleniu rynków regulowanych, analizie ich konkurencyjności, wyznaczeniu przedsiębiorców dominujących i zastosowaniu środków zaradczych oraz rozstrzygnięciu sporów powstających na tle ich stosowania.
Recommended Citation
Piątek, S. (2004). Regulacja na rzecz konkurencji w sektorze telekomunikacyjnym. European Management Studies, 2(5), 155-170. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol2/iss5/12
First Page
155
Last Page
170
Page Count
15
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2004-10-30