Abstract
The article contains economical reasons for the producers' demanding Resale Price Maintenance (RPM) from agents in light of the new EC regulation (1999) excluding vertical restraints from prohibition of restrictive agreements. While there are some variations as to the nature of the price restriction (advertised or recommended prices, price floors, price ceilings), RPM is generally viewed as a very controversial tool. The article shows - from a theoretical point of view - when RPM improves or harms economic efficiency and what the real motives for implementing RPM are. The influence of RPM on social welfare depends, inter alia, on the structure of the market, the existing uncertainty and on the agent's attitude toward risk, etc.
Abstrakt
W artykule przedstawione są ekonomiczne powody stosowania przez producentów narzucania ceny odsprzedaży (Resale Price Maintenance, RPM) w świetle polityki konkurencji realizowanej we Wspólnocie Europejskiej od 1999 r. Narzucanie ceny odsprzedaży pozostaje instrumentem wzbudzającym wiele kontrowersji; jego legalność/nielegalność może budzić wątpliwości. Wynika to m.in. z faktu, iż wyróżniamy cztery formy tego instrumentu - cenę sztywną, cenę minimalną, cenę maksymalną lub cenę rekomendowaną - oraz z tego, że wpływ tego instrumentu na do-brobyt społeczny może być pozytywny bądź negatywny w zależności od struktury rynkowej, istnienia niepewności na rynku, skłonności agenta do ryzyka itp. Artykuł dokonuje systematyki ekonomicznych powodów narzucania ceny odsprzedaży.
Recommended Citation
Misiejuk, E. (2004). Narzucanie ceny odsprzedaży a ochrona konkurencji. European Management Studies, 2(5), 83-93. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol2/iss5/6
First Page
83
Last Page
93
Page Count
10
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2004-10-30