Tytuł
Ramy biznesowe architektury systemu informatycznego zarządzania sprzedażą
ORCID
Kateryna Czerniachowska 0000-0002-1808-6020
Marcin Hernes 0000-0002-3832-8154
Sergey Subbotin 0000-0001-5814-8268
Keywords
retailing, retail information systems, decision making, processes integration, merchandising
Słowa kluczowe
handel detaliczny, systemy informatyczne zarządzania sprzedażą, podejmowanie decyzji, integracja procesów, merchandising
Abstract
Purpose: Retail is one of the most important sectors in modern life. Retail information systems support organizational processes in retail chains. Since such systems are very complex, they need to be structured in a framework based on actual business requirements for understanding the nature and sources of retail information systems. This article focuses on developing a business framework of architecture for a retail information system. This framework allows us to explore the main modules of retail information system.
Design/methodology/approach: Research is based mainly on theoretical studies of retail information systems. Findings: As a result, we developed a framework that enables integration of processes in the following areas: assortment management, floor planning, shelf space allocation, pricing strategies, promotion, and store operations. Such solutions allow, among others, for optimization of available shelf space, reducing out-of-stocks, increasing employee productivity, enhance company profitability and improve customer satisfaction.
Research limitations/implications: Because of the fact that in retail organizations, RIS modules are generally managed by different departments, some issues in implementation and data transfer could appear. Moreover, in the current framework, there is no artificial intelligence or the Internet of Things included.
Originality/value: The results of the research can be used both by retail information systems developers and by retail managers in traditional and online retailing.
Abstrakt
Cel: handel detaliczny jest jednym z najważniejszych sektorów gospodarczych. Systemy informatyczne zarzadzania sprzedażą wspierają procesy organizacyjne w sieciach handlowych. Systemy takie są bardzo złożone, dlatego należy nadać im strukturę opartą na rzeczywistych wymaganiach biznesowych, aby zrozumieć naturę i źródła systemów informacyjnych dla handlu detalicznego. W niniejszym artykule opracowano ramy biznesowej architektury systemu informatycznego zarzadzania sprzedażą, które pozwalają określić podstawowe moduły tego systemu.
Metodyka badawcza: skupiono się głównie na badaniach podstaw teoretycznych systemów informatycznych zarządzania. Wnioski: w rezultacie realizacji badań opracowane zostały ramy biznesowe systemu informatycznego zarzadzania sprzedażą, które umożliwiają integrację procesów w następujących obszarach: zarządzanie asortymentem, planowanie powierzchni, alokacja powierzchni półkowej, strategie cenowe, promocja i operacje sklepowe. Zaproponowane podejście pozwala m.in. na optymalizację dostępnego miejsca na półkach, zmniejszenie braków magazynowych, zwiększenie produktywności pracowników, zwiększenie rentowności firmy oraz poprawę satysfakcji klientów.
Ograniczenia/implikacje badawcze: ponieważ w organizacjach detalicznych moduły analizowanego systemu wspierają na ogół zarządzanie w różnych działach przedsiębiorstwach, mogą pojawić się pewne problemy we wdrażaniu systemu i w procesie przepływu danych. Opracowane podejście w małym stopniu uwzględnia wykorzystanie sztucznej inteligencji i internetu rzeczy.
Oryginalność/wartość: wyniki badania mogą być wykorzystywane zarówno przez twórców systemów informatycznych handlu detalicznego, jak i menedżerów handlu detalicznego w handlu tradycyjnym i internetowym.
Acknowledgments
Funding
This research was funded by the Ministry of Science and Higher Education in Poland under the program “Regional Initiative of Excellence” 2019–2022 project number 015/RID/2018/19, total funding amount PLN 10,721,040,00.
Recommended Citation
Czerniachowska, K., Hernes, M., & Subbotin, S. (2024). A Business Framework of Architecture for a Retail Information System. European Management Studies, 20(1), 193-210. https://doi.org/10.7172/1644-9584.95.9
First Page
193
Last Page
210
Page Count
18
Received Date
15.09.2021
Accepted Date
03.02.2022
Online Available Date
25.05.2022
DOI
10.7172/1644-9584.95.9
JEL Code
C61, L81
Publisher
University of Warsaw