Tytuł
Rola luzów zasobowych oraz nastawienia umysłu na paradoks dla twórczości organizacyjnej w firmach rodzinnych i nierodzinnych
Keywords
organizational creativity, slack resources, paradox mindset
Słowa kluczowe
twórczość organizacyjna,luzy zasobowe,nastawienie umysłu na paradoks
Abstract
Purpose: The objective of the article is to explain mutual relationships between paradox mindset, slack resources, and organizational creativity in family and non-family businesses. The paper focuses on identifying similarities and differences between these two types of organizations. Design/methodology/approach: To investigate the relationships of our paper, we conducted empirical quantitative research on the sample of 343 Polish family and non-family businesses. The data were gathered in the fall of 2019. To assess the differences between family and non-family companies, we followed the recommendations of SEM multigroup analyses; thus, two estimations were made for every model – one where relationships between variables were restricted, and one where variables were unrestricted. Findings: We conclude that slack resources, financial and material, in particular, explain the variability of organizational creativity (operationalized in two dimensions: as creative novelty and as creative usefulness) to a great extent in both types of organization. At the same time, the paradox mindset leads to increased creative novelty in family businesses while it is unimportant in their non-family counterparts. Overall, the differences between the models of determinants of organizational creativity in family and non-family firms are not statistically significant in the present study. Research limitations/implications: The research results prove that slack resources are a necessary condition of organizational creativity in both family and non-family businesses. We believe that future research on the determinants of organizational creativity dimensions in family and non-family firms should consider more determinants, including organizational culture, strategy, mission, resource availability, organizational learning, and change management.
Abstrakt
Cel: w artykule podjęto próbę wyjaśnienia wzajemnych zależności pomiędzy nastawieniem umysłu na paradoks, luzów zasobowych oraz twórczości organizacyjnej w firmach rodzinnych i nierodzinnych. Artykuł koncentruje się na identyfikacji podobieństw i różnic między tymi dwoma typami organizacji. Metodologia: w celu zbadania wymienionych zależności przeprowadzono empiryczne badania ilościowe na próbie 343 polskich firm rodzinnych i nierodzinnych. Dane zebrano jesienią 2019 roku. Aby móc ocenić różnice między firmami rodzinnymi i nierodzinnymi, kierowano się zaleceniami dla analiz wielogrupowych SEM; w związku z tym dla każdego modelu wykonano dwie estymacje – jedną, w której relacje między zmiennymi były ograniczone, a drugą, w której zmienne były nieograniczone. Wyniki: luzy zasobowe, w szczególności finansowe i materialne, w dużym stopniu wyjaśniają zmienność twórczości organizacyjnej w wymiarach twórczej nowości i twórczej użyteczności w obu typach organizacji. Tymczasem nastawienie umysłu na paradoks prowadzi do wzrostu twórczej nowości w firmach rodzinnych, ale jest nieistotne w przedsiębiorstwach nierodzinnych. Ogólnie różnice pomiędzy modelami determinant twórczości organizacyjnej w firmach rodzinnych i nierodzinnych nie są istotne statystycznie w przeprowadzonych badaniach. Ograniczenia/implikacje badawcze: wyniki badań wskazują, że luzy zasobowe są niezbędnym warunkiem twórczości organizacyjnej w firmach zarówno rodzinnych, jak i nierodzinnych. Uważamy, że przyszłe badania nad determinantami wymiarów twórczości organizacyjnej w tych firmach powinny uwzględniać również inne czynniki, w tym kulturę organizacyjną, strategię, misję, dostępność zasobów, uczenie się organizacji czy zarządzanie zmianą. Oryginalność/wartość: przeprowadzone przez nas badanie przyczynia się do rozwoju teorii nastawienia umysłu na paradoks poprzez uwzględnienie w analizie poziomu całej organizacji, co do tej pory nie znajdowało się w polu zainteresowania badaczy. Badanie to dostarcza również argumentów przemawiających za słusznością konceptualizacji i pomiaru nastawienia umysłu na paradoks jako konstruktu jednowymiarowego.
Recommended Citation
Bratnicka-Myśliwiec, K., & Ingram, T. (2022). Demystifying the Role of Slack Resources and Paradox Mindset for Organizational Creativity in Family and Non-Family Firms. European Management Studies, 20(2), 176-196. https://doi.org/10.7172/1644-9584.96.9
First Page
176
Last Page
196
Page Count
20
DOI
10.7172/1644-9584.96.9
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2022-07-15