Tytuł
Zastosowanie koncepcji CSR i CSV w działaniach marketingowych przedsiębiorstwa
ORCID
Wojciech Grzegorczyk: 0000-0002-8908-6351
Keywords
CSR, CSV, marketing strategy
Słowa kluczowe
CSR,CSV,strategia marketingowa
Abstract
Purpose: The purpose of this publication is to attempt to determine the applicability of the basic assumptions of the CSR (Corporate Social Responsibility) and CSV (Creating Shared Value) concepts in the process of building marketing strategies, their types and the use of marketing-mix tools. Design/methodology/approach: In achieving the objective, a method of critical analysis of national and international literature relating to these issues (CSR and CSV concepts) was used. Design/methodology/approach: In achieving the objective, a method of critical analysis of national and international literature relating to these issues (CSR and CSV concepts) was used. Findings: The concepts of CSR and CSV can be applied to the marketing strategies of companies. This applies in particular to the organization of marketing in the enterprise, its mission, the selection of markets, the establishment of the buyer segment and the marketing-mix tools. There should be an extension of the marketing cell within the enterprise, which is responsible for creating the marketing strategy and incorporating shared value into the marketing-mix policy. The selection of buyer segments from the point of view of social needs will make it possible to create the company’s offer in the form of shared economic-social value and to include companies from local markets in its creation and distribution channels. Changes to product policy are also needed, which should include the creation of shared-value products. Research limitations/implications: Difficulties in understanding the distinctiveness of the concepts of CSR and CSV by companies. Further research should focus on these problems and the actions taken by companies as a result of these concepts. Practical implications: These include proposals to broaden the scope of marketing research conducted by companies and to focus their product innovation policies on products that create shared value. Originality/value: The text presents issues rarely discussed in the marketing literature on the need for companies to take into account in their marketing strategies changes in the environment, related legislation, the needs of local communities, high levels of buyer education and increasing consumer requirements towards product suppliers
Abstrakt
Cel: celem publikacji jest próba określenia możliwości zastosowania podstawowych założeń koncepcji CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu) i CSV (kreowanie wartości wspólnej) w procesie budowy strategii marketingowych, ich rodzajach i wykorzystania narzędzi marketingu-mix. Projekt/metodologia/podejście: do realizacji celu wykorzystano metodę krytycznej analizy literatury krajowej i zagranicznej odnoszącej się do tych zagadnień (koncepcje CSR i CSV). Wyniki: koncepcje CSR i CSV mogą być zastosowane w strategiach marketingowych przedsiębiorstw. Odnosi się to w szczególności do organizacji marketingu w przedsiębiorstwie, jego misji, wyboru rynków, ustalenia segmentu nabywców i narzędzi marketingu-mix. Następować powinna rozbudowa komórki marketingowej w przedsiębiorstwie, która odpowiada za kreowanie strategii marketingowej i uwzględnianie wartości wspólnej w polityce marketingu-mix. Wybór segmentów nabywców z punktu widzenia potrzeb społecznych umożliwi wykreowanie oferty przedsiębiorstwa w postaci wartości wspólnej – ekonomiczno- -społecznej oraz włączenie do jej tworzenia i do kanałów dystrybucji firm z rynków lokalnych. Konieczne są także zmiany polityki produktu, która powinna obejmować kreowanie produktów stanowiących wartość wspólną. Ograniczenia/implikacje badań: trudności w pojmowaniu przez przedsiębiorstwa odrębności pojęć CSR i CSV. Dalsze badania powinny skoncentrować się na tych problemach i na podejmowanych przez przedsiębiorstwa działaniach wynikających z tych koncepcji. Praktyczne implikacje: obejmują one propozycje poszerzenia zakresu badań marketingowych prowadzonych przez przedsiębiorstwa i skoncentrowanie ich polityki innowacji produktowych na produktach tworzących wartość wspólną. Oryginalność: tekst prezentuje rzadko podejmowane w literaturze marketingu zagadnienia konieczności uwzględniania w strategiach marketingowych przedsiębiorstw zmian zachodzących w środowiska naturalnym, związanych z tym regulacjach prawnych, potrzeb lokalnych społeczności, wysokiego poziomu edukacji nabywców i rosnących wymagań konsumentów wobec dostawców produktów.
Recommended Citation
Grzegorczyk, W. (2022). The Application of CSR and CSV Concepts in Company Marketing Activities. European Management Studies, 20(3), 109-126. https://doi.org/10.7172/1644-9584.97.6
First Page
109
Last Page
126
Page Count
17
DOI
10.7172/1644-9584.97.6
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2022-11-10