Tytuł
Wpływ psychologii własności (PO) i organizacyjnych zachowań obywatelskich (OCB) na zaangażowanie pracowników: pośrednicząca rola postrzeganego wsparcia organizacyjnego (POS)
ORCID
Komal Goya: 0000-0002-6873-3126
Ashutosh Nigam: 0000-0002-7503-4024
Neha Goyal: 0000-0001-8239-5621
Keywords
employee engagement, organisation citizenship behaviour, perceived organisation support, psychological ownership, social exchange theory
Słowa kluczowe
zaangażowanie pracowników, zachowania obywatelskie organizacji, postrzegane wsparcie organizacji, własność psychologiczna, teoria wymiany społecznej
Abstract
Purpose: This study seeks to demonstrate the relationship between the components that form employee engagement using the IT services industry, which faces specific issues due to its constantly changing environment and reliance on skilled talent.
Design/Methodology: A structural equation modelling (SEM) with an importance performance map analysis (IPMA) was used to examine answers to surveys from 221 IT executives.
Findings: The study reveals that there is a strong positive effect of psychological ownership (β = 0.457) on employee engagement than OCB (β = 0.404) through POS. The IPMA supports the results that OCB’s importance and performance are high in contributing to the engagement of employees in IT companies. It was also found that POS has moderate performance but low importance, which explains that the overall effect of POS on employee engagement is relatively low as compared to OCB.
Research Implication/Limitations: The study is cross-sectional and does not allow for the conclusion of causality. And the majority of the legitimate responses in our sample came from very young people. This may have an impact on the findings, since younger employees may have great enthusiasm as compared to older people.
Originality/value: The findings imply that the potential of psychological ownership and OCB in inspiring, and the prolongation of employee engagement in the service industry can be triggered and reiterated through POS. This study provides groundbreaking confirmation that developing psychological ownership and OCB are necessary to generate employee engagement in knowledge-based industries.
Abstrakt
Cel: badanie ma na celu wykazanie związku między komponentami tworzącymi zaangażowanie pracowników w branży usług IT, stojącej w obliczu specyficznych problemów wynikających ze stale zmieniającego się środowiska i zależności od wykwalifikowanych talentów.
Projekt/metodologia: do zbadania odpowiedzi na ankiety 221 dyrektorów IT wykorzystano modelowanie równań strukturalnych (SEM) z analizą mapy ważności wyników (IPMA).
Wnioski: badanie wykazało, że istnieje silniejszy pozytywny wpływ psychological ownership (PO) (β = 0,457) niż organizacyjnych zachowań obywatelskich (OCB) (β = 0,404) poprzez postrzegane wsparcie organizacyjne na zaangażowanie pracowników (POS). IPMA potwierdza wyniki, że znaczenie i wydajność OCB w wysokim stopniu przyczyniają się do zaangażowania pracowników w firmach IT. Stwierdzono również, że POS ma umiarkowaną wydajność, ale niskie znaczenie, co wyjaśnia, że ogólny wpływ POS na zaangażowanie pracowników jest stosunkowo niski w porównaniu z OCB.
Implikacje/ograniczenia badawcze: badanie ma charakter przekrojowy i nie pozwala na wyciągnięcie wniosków dotyczących przyczynowości. Większość uzasadnionych odpowiedzi w próbie pochodziła od bardzo młodych ludzi. Może to mieć wpływ na wyniki, ponieważ młodsi pracownicy mogą mieć większy entuzjazm niż osoby starsze.
Oryginalność/wartość: wyniki sugerują, że potencjał psychologi własności i OCB w inspirowaniu i przedłużaniu zaangażowania pracowników w branży usługowej może być wyzwalany i powtarzany poprzez POS. Badanie to stanowi przełomowe potwierdzenie, że rozwijanie psychologicznej własności i OCB jest niezbędne do generowania zaangażowania pracowników w branżach opartych na wiedzy.
Acknowledgments
Funding
This research received no funds.
Declaration of Conflicting Interests
The authors declare that there is no conflict of interest related to the research paper. The study was conducted without any financial or personal relationships that could be perceived as potentially influencing the research or its outcomes.
Declaration about the scope of AI utilization
The authors used the AI tool ChatGPT to help check grammar (only) in the preparation of this article.
CRediT author statement
Komal Goyal (conceptualisation, investigation, methodology, data collection, formal analysis, visualisation, writing – original draft).
Ashutosh Nigam (conceptualisation, investigation, methodology, validation).
Neha Goyal (conceptualisation, investigation, methodology, validation).
Recommended Citation
Goyal, K., Nigam, A., & Goyal, N. (2024). The Influence of Psychological Ownership (PO) and Organisational Citizenship Behaviour (OCB) on Employee Engagement: The Mediating Role of Perceived Organisational Support (POS). European Management Studies, 22(2), 4-27. https://doi.org/10.7172/2956-7602.104.1
First Page
4
Last Page
27
Page Count
24
Received Date
07.02.2024
Accepted Date
26.07.2024
Online Available Date
29.07.2024
DOI
10.7172/2956-7602.104.1
JEL Code
M12, D23
Publisher
University of Warsaw