Tytuł
Postawy wobec otwartego planowania strategii: perspektywa poznania menedżerskiego
ORCID
Joanna Radomska: 0000-0002-1597-8947
Przemysław Wołczek: 0000-0001-5388-985X
Monika Hajdas: 0000-0003-1006-2486
Keywords
transparency, inclusiveness, creative industries, proactive, reactive, cognition, affection, behaviour
Słowa kluczowe
przejrzystość, inkluzywność, przemysły kreatywne, proaktywność, reaktywność, poznanie, afektywność, zachowanie
Abstract
Purpose: Despite the increasing number of studies investigating an open strategy’s dimensions, practices, dilemmas, benefits, and risks, no studies have explored the managerial attitude toward openness in strategizing. Therefore, this study explores how cognitive managerial attitudes towards open strategizing emerge and how they are characterized.
Design/methodology/approach: The study is based on in-depth interviews conducted in organisations in the creative industries. We used an iterative coding path. We coded and analysed our semi-structured interviews thematically to reveal the themes important for describing the investigated phenomenon.
Findings: Our research findings show how some managers endorse openness in strategizing practices. In contrast, others present a more reserved attitude, treat openness as a necessity, or even perceive its application as mandatory behaviour. Based on the identified idiosyncrasies and patterns observed, we contextualized open strategizing dilemmas in creative industries and identified the characteristics of various approaches towards open strategizing.
Originality: We suggest that three approaches (proactive, reactive, and reserved) may apply not only to the creative sectors but may be more universal, as they are rooted in managerial cognition.
Abstrakt
Cel: pomimo rosnącej liczby badań analizujących wymiary, praktyki, dylematy, korzyści i ryzyka związane ze strategią otwartą, dotychczas nie badano postaw menedżerskich wobec otwartości w procesie formułowania strategii. Niniejsze badanie ma na celu eksplorację postaw menedżerów wobec otwartego formułowania strategii.
Projekt/metodologia/podejście: badanie oparto na pogłębionych wywiadach przeprowadzonych w organizacjach z sektora przemysłów kreatywnych. Półustrukturyzowane wywiady zostały zakodowane w iteracyjnym procesie i przeanalizowane tematycznie w celu ujawnienia motywów istotnych dla opisu badanego zjawiska.
Wyniki: wyniki badań pokazują, że niektórzy menedżerowie popierają otwartość w praktykach formułowania strategii, podczas gdy inni prezentują bardziej powściągliwą postawę, traktują otwartość jako konieczność lub wręcz postrzegają jej stosowanie jako obowiązek. Na podstawie zidentyfikowanych specyfik i obserwowanych wzorców osadzono dylematy związane z otwartym formułowaniem strategii w kontekście przemysłów kreatywnych oraz określono charakterystykę różnych podejść do tego zjawiska.
Oryginalność: autorzy sugerują, że trzy zidentyfikowane podejścia (proaktywne, reaktywne i zachowawcze) mogą mieć zastosowanie nie tylko w sektorach kreatywnych, lecz także w szerszym kontekście, ponieważ są zakorzenione w percepcji menedżerów.
Acknowledgments
Funding statement
The project is financed by the Ministry of Science and Higher Education in Poland under the program “Regional Initiative of Excellence” 2019–2022 project number 015/RID/2018/19 total funding amount 10 721 040,00 PLN.
Ethics statement
The research underpinning the article was positively evaluated by the Ethics Committee at the Wroclaw University of Economics and Business (Decision No. 04/2025)
Data availability statement
The data that support the findings of this study are available from the corresponding author upon request.
Declaration of conflicting interest
The authors declared no potential conflicts of interest concerning the research, authorship, and/or publication of this article.
Declaration of not using generative AI in scientific writing
We did not use generative artificial intelligence (AI) and AI-assisted technologies in the writing or subsequent stages of the research process. We used Grammarly as a tool for some proofreading (the main focus is on checking grammar and improving transparency). We reviewed and edited the content if needed and take full responsibility for the content of the article.
Recommended Citation
Radomska, J., Wołczek, P., & Hajdas, M. (2025). Attitudes Towards Open Strategizing: The Perspective of Managerial Cognition. European Management Studies, 23(1), 65-105. https://doi.org/10.7172/2956-7602.107.3
First Page
65
Last Page
105
Page Count
41
Received Date
22.02.2025
Accepted Date
26.05.2025
Online Available Date
30.05.2025
DOI
10.7172/2956-7602.107.3
JEL Code
L1, L2
Publisher
University of Warsaw
