Abstract
The aim of this paper is to present the idea of regional marketing and to explain how to make use of it. The region called 'Green Lungs of Poland' is the example. We present different definitions, conceptions and classifications of territorial marketing. Territorial marketing is treated as a market conception of managing a region. It may be of a different character and discussed in various meanings. It has been emphasized that relevant information, creating image of the region and of territorial products are necessary to effectively plan marketing actions. 'Green Lungs of Poland' is a conception of agreement between the central and local authorities, aimed at reaching sustainable development in the areas that are particularly valuable in respect to natural environment. The elaboration shows both the basic aims of the agreement and ways of achieving them as well as their accordance with development strategies of voivodships. 'Green Lungs of Poland' are treated as a complex regional product, both in material and non-material categories. The closing part of the paper includes an analysis of promotional actions, with special attention paid to public relations. The problems related to managing this specific region of Poland have been discussed as a conclusion.
Abstrakt
Celem niniejszej pracy było przedstawienie koncepcji marketingu regionalnego i sposobu jego wykorzystania na przykładzie regionu znanego pod nazwą Zielone Płuca Polski. Zaprezentowano różne definicje, koncepcje i klasyfikacje marketingu terytorialnego. Marketing terytorialny traktowany jest jako rynkowa koncepcja zarządzania regionem, która może mieć różny charakter i być rozpatrywana w wielu znaczeniach. Zwrócono uwagę, że dla właściwego zaprogramowania działalności marketingowej niezbędna jest odpowiednia informacja, kształtowanie wizerunku regionu oraz produktów terytorialnych. Zielone Płuca Polski są koncepcją porozumienia władz centralnych i regionalnych w dążeniu do realizacji zrównoważonego rozwoju na obszarach szczególnie cennych pod względem środowiskowym. W tej pracy przedstawiono podstawowe cele porozumienia oraz formy jego realizacji, a także powiązania ze strategiami rozwojowymi województw. Zielone Płuca Polski traktowane są jako kompleksowy produkt regionalny rozumiany w kategoriach materialnych, jak i niematerialnych. W końcowej część pracy podjęto analizę działań promocyjnych ze szczególnym uwzględnieniem public relations. Całość została zwieńczona omówieniem problemów zarządzania tym specyficznym regionem Polski.
Recommended Citation
Adamowicz, M. (2005). Marketing regionalny na przykładzie Zielonych Płuc Polski. European Management Studies, 3(10), 86-108. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ems/vol3/iss10/6
First Page
86
Last Page
108
Page Count
22
Publisher
University of Warsaw
Publication Date
2005-12-15